Societățile plătitoare de TVA vor fi obligate să implementeze, începând cu data de 1 ianuarie 2018, sistemul split TVA, fiind astfel obligate să deschidă un cont bancar nou special pentru operațiunile legate de plata și încasarea TVA-ului în relația cu statul și partenerii comerciali.
Termenul foarte redus între momentul în care acestă măsură a fost anunțată și data la care ea devine obligatorie i-a determinat pe mulți antreprenori, contabili, consultanți fiscali și alți specialiști să fie neîncrezători în beneficiile aduse de noul sistem de plată a TVA-ului.
Mai mult, sistemul de split TVA ridică o serie de alte probleme, pornind de la pierderi de lichiditate și până la actualizarea sistemelor informatice de contabilitate:
1. Implementarea sistemului va crea probleme de lichiditate
Emiterea unei facturi în 1 ianuarie 2018 și încasarea ei în aceeași zi vor conduce la imobilizarea în contul de TVA a une sume de bani pentru o perioadă de până la 55 de zile (de la 1 ale lunii curente până la 25 ale lunii viitoare, atunci când TVA-ul trebuie plătit). În această perioadă de timp, societatea nu va putea folosi această sumă de bani pentru plata altor cheltuieli, având prin urmare o problemă de lichiditate reală.
2. Clientul returnează bunul achiziționat
Persoana care a achiziționat un bun poate opta, într-un anumit termen, pentru returnarea produsului și încasarea banilor achitați pentru acesta. În acest caz, se pun întrebarea cum va primi clientul banii înapoi, din moment ce contravaloarea TVA-ului este blocată într-un cont bancar special care nu permite retrageri în numerar.
Va fi nevoit clientul să se adreseze statului pentru încasarea valorii TVA-ului, sau comercianul va plăti din contul curent această sumă, urmând a o compensa cu valoarea TVA-ului aferent unor produse vândute în viitor?
Problema a fost semnalată de către Cătălin Teniță, antreprenor online, pe contul său de Facebook, discuția generând un real interes.
3. Realizarea unei investiții foarte mari
O firmă de producție ar putea fi nevoită să facă o investiție consistentă în achiziția unor noi echipamente, cu scopul de a le înlocui pe cele vechi, deja uzate și neperformante.
Banii plătiți furnizorului de utilaje vor conține și TVA-ul aferent, astfel că pentru o bună perioadă de timp, societatea va avea o sumă importantă de bani indisponibilă. Până în prezent, pe măsură ce societatea își vinde produsele sale, putea să compenseze TVA-ul colectat cu TVA-ul de plată, iar disponibilitățile bănești să le folosească pentru plata altor cheltuieli, precum ar fi salariile și contribuțiile sociale, spre exemplu.
În schimb, de la 1 ianuarie, societatea nu va mai putea dispune de TVA-ul colectat în contul bancar special, suferind o pierdere de lichiditate importantă.
În aceeași situație se vor regăsi și firmele de comerț, care vor face investiții importante în stocuri de marfă.
4. O firmă aplică split TVA de la 1 octombrie și alta de la 1 ianuarie
Atunci când firma A aplică sistemul split TVA de la 1 ianuarie 2018, iar firma B optează pentru aplicarea de la 1 octombrie 2017, apare o problemă privind efectuarea plăților între aceste două societăți.
Va fi nevoită și firma A să își deschidă un cont bancar pentru TVA mai devreme, pentru a putea încasa contravaloarea TVA-ului de la clienții săi care au ales să implementeze sistemul mai devreme?
În această situație, firma A va avea în contul de TVA sume importante de bani, pe care nu le va putea utiliza în alte scopuri, reprezentând astfel o sumă temporar imobilizată.
5. Trezoreria nu are online banking
Deschiderea contului pentru split TVA la Trezorerie va ridica mari probleme agenților economici.
În prezent, tranzacțiile prin conturile deschise la Trezorerie nu pot fi urmărite prin internet, opțiunea de online banking nefiind disponibilă, astfel că și pentru simplă verificare a soldului disponibil agenții economici trebuie să se prezinte la ghișeu. O dată ajunși aici, aceștia vor constata că Trezoreria are un program de lucru foarte scurt, iar acest lucru poate determina supra-aglomerare, mai ales în apropierea datei de 25 ale fiecărei luni, termenul scadent pentru plata TVA în contul statului.
6. Ce se întâmplă dacă un client plătește contravaloarea bunului, dar nu plătește TVA-ul aferent?
Sistemul de split TVA implică întocmirea a două ordine de plată: unul pentru contravaloarea bunului, iar altul pentru contravaloarea TVA.
Furnizorul va putea verifica relativ rapid și facil încasarea primului ordin de plată, prin intermediul aplicației de online banking. În schimb, conturile deschise la Trezorerie pentru operațiunile de TVA nu pot fi verificate atât de ușor, așa cum am amintit anterior.
De aceea, este de așteptat ca furnizorul să amâne livrarea bunului cu cel puțin o zi, pentru a verifica încasarea banilor aferenți TVA-ului. Totuși, dacă va alege să livreze bunul, fără a aștepta confirmarea, poate fi înșelat cu 19% din valoarea facturii, dacă clientul nu achită și această valoare.
7. Factură emisă în decembrie și încasată în ianuarie
O factură emisă în decembrie 2017, de către o firmă care nu a ales să implementeze benevol sistemul de split TVA și încasată în luna ianuarie 2018, va ridica o altă problemă: clientul va achita în contul curent al furnizorului său, înscris pe factura pe care a primit-o. După încasarea TVA-ului în contul curent, societatea va trebui să transfere banii în contul special, plătind astfel de două ori comisionul bancar, deși a emis o singură factură.
8. Firmele își pot pierde clienții
Firmele care vor implementa voluntar sistemul de split TVA începând cu data de 1 octombrie 2017 vor beneficia de anumite facilități fiscale. În schimb, clienții care nu au implementat încă sistemul, ar putea alege să se orienteze către alți furnizori, pentru a evita efectuarea a două ordine de plată în schimbul aceluiași bun sau serviciu.