Oricât de neplăcute aceste situații, sunt câteva lucruri pe care trebuie să le reținem, iar indiciile ni le oferă un document internațional obligatoriu în numeroase state ale lumii, inclusiv în țara noastră - Convenția de la Montreal pentru unificarea unor reguli referitoare la transportul aerian internațional.
Primul sfat ar fi acesta: orice neregulă aveți de raportat în legătură cu bagajul dumneavoastră, trebuie să o reclamați cât timp vă mai aflați încă în aeroport. Dacă ați ieșit cu bagajul pe porțile aeroportului, se prezumă că ați plecat mai departe cu bunul dumneavoastră, neavând ceva de reproșat companiei de zbor sau aeroportului.
În aeroport, dacă bagajul nu a ajuns odată cu dumneavoastră la destinație sau a ajuns deteriorat în vreun fel, e necesar să completați un formular special pe care-l veți găsi în orice aeroport (denumit în engleză Property Irregularity Report, adică raport pentru neregulile proprietății). Apoi, e indicat să faceți și o reclamație directă companiei de zbor. Desigur, sunt stricăciuni pe care le putem descoperi abia când ajungem acasă ori la hotel. Asta nu înseamnă că nu pot fi reclamate, doar că, tehnic vorbind, va fi foarte greu de dovedit cui a aparținut vina. Dacă purtați în bagaj obiecte la care țineți în mod deosebit și care ar putea fi mai sensibile, ideal ar fi să verificați bagajul înainte să părăsiți aeroportul și să reclamați imediat orice neregulă găsiți.
Important! Potrivit Convenției, bagajele înregistrate și nepredate odată cu ajungerea dumneavoastră la destinație sunt declarate pierdute după trecerea a 21 de zile de la data reclamării lor.
Dacă bagajele înregistrate și reclamate v-au fost identificate și predate cu întârziere/deteriorate sau declarate pierdute, aveți dreptul să cereți despăgubiri, limita de răspundere a operatorului de transport aerian fiind de cel mult 1.000 de Drepturi Speciale de Tragere (DST). Pe scurt, DST are, la ora actuală, o valoare medie de 5.6652 de lei - puteți să verificați cursul DST la fel cum verificați cursul valutar pentru orice monedă străină vă interesează - ceea ce înseamnă că despăgubirea maximă se situează la 56.652 de lei. Se poate depăși și cuantumul de 1.000 DST, dacă și numai dacă ați făcut, la momentul înregistrării bagajelor, o declarație specială privind interesul la livrarea la destinație și ați plătit o sumă suplimentară.
Din păcate, aici, compania e cea care stabilește ce despăgubiri puteți primi de la ea, după caz, astfel:
- pentru bagajele întârziate: puteți primi o sumă de bani ca să vă cumpărați produsele de strictă necesitate sau să vi se ramburseze cheltuielile pe care le-ați făcut chiar dumneavoastră cu astfel de produse (dacă aveți bonuri, chitanțe etc.);
- deteriorarea/distrugerea bagajelor/obiectelor din bagaje: puteți primi contravaloarea bagajului sau a obiectelor din el ce au fost distruse, dar asta numai dacă faceți dovada valorii plătite pentru acesta/acestea; vi se pot oferi bani pentru repararea geamantanului sau, dacă asta iese din discuție, vi se pot da bani pentru cumpărarea unuia nou;
- bagajele pierdute: asemănător, dacă dovediți valoarea acestora, puteți primi bani pentru bagajul și ce conținea acesta; totuși, dacă nu puteți proba sumele pe care le pretindeți, despăgubirile se vor acorda pe kilogram - cel mai des se oferă suma de 20 de euro pentru fiecare kilogram (greutate se înregistrează odată cu bagajul, atunci când îl predați, deci nu trebuie să vă faceți griji pentru asta).
Mai multe sfaturi despre ce ar trebui și ce nu ar trebui să cărați în bagaje pe cursele aeriene puteți găsi pe site-ul Centrului European al Consumatorilor din România.
Comentarii articol (0)