În perioada 1 august – 31 octombrie, Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a lansat schema de finanțare GBER destinată susținerii investițiilor realizate în procesarea și marketingul produselor agricole în vederea obținerii de produse neagricole.
Prin intermediul acesteia, antreprenorii pot înființa sau dezvolta, printre altele, afaceri în domeniul panificației, fondurile ce pot fi accesate pentru o singură întreprindere fiind de până la 2,5 milioane de euro.
Condițiile de eligibilitate pentru accesarea acestui program de finanțare au fost detaliate în cadrul acestui articol.
Bugetul alocat schemei GBER este de 70 de milioane de euro, fiind împărțit între crearea și dezvoltarea unor noi unități de producție, astfel:
- 21 de milioane de euro vor fi alocate în scopul înființării unor noi unități de producție;
- 49 de milioane de euro vor fi alocate pentru dezvoltarea și modernizarea unităților de producție existente.
Până în prezent, după mai bine de două săptămâni de la lansarea programului de finanțare, au fost depuse doar două cereri de finanțare, iar șansele de finanțare rămân în continuare foarte ridicate.
Înființarea unei brutării cu fonduri europene
Prin intermediul acestui program de finanțare sunt eligibile și societățile nou-înființate, care își propun crearea unor noi unități de panificație. În acest sens, sunt eligibile cheltuielile cu realizarea construcțiilor în care se va desfășura activitatea de producție, dar și achiziția echipamentelor și instalațiilor tehnologice necesare.
Spre deosebire de alte programe de finanțare, prin intermediul PNDR, ajutorul financiar nerambusabil ajunge la cel mult 50%, iar cheltuielile aferente taxei pe valoarea adăugată sunt eligibile doar în situația în care firma solicitantă nu este înregistrată în scopuri de TVA, astfel că nu va putea deduce aceste cheltuieli din bugetul de stat.
În funcție de capacitatea de producție proiectată, o brutărie va necesita cel puțin următoarele echipamente:
- malaxor pentru panificație;
- cuptoare pentru panificație;
- mașini pentru feliat pâinea;
- camere de predospire și dospire;
- cernatoare pentru făină;
- divizoare pentru aluat;
- mașini de turat aluat;
- modelatoare;
- mobilier specific din inox.
Identificarea segmentului-țintă
Orice plan de afaceri va trebui să debuteze cu identificarea segmentului țintă pe care societatea îl vizează. Pornind de la câteva trăsături specifice ale clienților potențiali, va trebui proiectată capacitatea de producție și gama de sortimente.
Trăsăturile determinante ale grupului vizat, în funcție de care va fi proiectată întreaga brutărie, sunt următoarele:
- numărul clienților potențiali;
- structura clienților pe categorii de vârstă;
- nivelul veniturilor;
- preferințele de consum.
Aceste trăsături pot fi obținute în urma unui studiu de piață și nu vor fi suficiente pentru a fundamenta investiția într-o brutărie. De asemenea, ar trebui urmărită concurența existentă în zonă, astfel încât să poată fi realizată o raportare realistă a produselor societății la cele ale principalilor concurenți.
Pregătirea documentației necesare
Pentru accesasarea fondurilor europene prin intermediul acestui program de finanțare, antreprenorii interesați trebuie să pregătească următoarele documente:
- cerere de finanțare, iar instrucțiunile de completare, precum și un model, au fost prezentate în cadrul acestui articol;
- plan de afaceri pentru prezentarea proiectului și a sustenabilității sale;
- obținerea unor documente suport care au rolul de a justifica îndeplinirea condițiilor de eligibilitate enunțate în ghidul solicitantului.
O atenție deosebită trebuie arătată întocmirii planului de afaceri, ca urmare a specificului activității. Ținând cont de prețul mic de vânzare al produselor de patiserie, estimarea greșită a cheltuielilor implicate în fluxul de producție ar putea însemna falimentul afacerii.
Documentația completă se va depune doar în format electronic în cadrul aplicației electronice disponibile pe site-ul AFIR.
Alocarea fondurilor se va face în funcție de punctajul obținut, în ordine inversă și în limita bugetului disponibil.
Implementarea proiectului trebuie să respecte planul de afaceri aprobat
După selectarea proiectului și semnarea contractului de finanțare, antreprenorul poate demara implementarea planului de afaceri în condițiile specifice în care acesta a fost aprobat. Astfel, nu se pot face schimbări ale fluxului tehnologic sau înlocuirea echipamentelor cu altele mai performante sau mai economice decât cu acordul prealabil al finanțatorului.
Achizițiile de utilaje și echipamente, precum și realizarea lucrărilor de construcții, se pot realiza doar în urma derulării unor proceduri de achiziție transparente, al căror scop este acela de a asigura identificarea unui număr mai mare de potențiali furnizori și alegerea partenerului care asigură o eficiență maximă a felului în care fondurile europene sunt consumate.
Comentarii articol (0)