Aplicarea sistemului de plată defalcată a TVA va deveni opțională pentru firme luna viitoare și obligatorie din ianuarie 2018, potrivit Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA (deja publicată în Monitorul Oficial). În câteva cuvinte, sistemul split TVA presupune ca firmele să încaseze de la clienții lor sumele cu titlul de TVA din prețul fiecărui bun/serviciu într-un cont separat, deschis la Trezorerie sau la alte bănci. Practic, din suma pe care o plătește clientul, partea care reprezintă TVA se va duce obligatoriu, în cel mult șapte zile de la încasare, în contul special de TVA.
Mecanismul de funcționare a split TVA nu a fost însă suficient explicat de inițiatori, astfel că a dus la ridicarea multor semne de întrebare printre contribuabili. Sunt mulți care și-au pus următoarea întrebare: cel care face plata va trebui să achite în două conturi separate, unul din ele fiind cel special de TVA?
Într-un document cu răspunsuri oferite de MFP la cel mai des întâlnite întrebări în legătură cu split TVA regăsim o clarificare pe acest subiect. Potrivit MFP, clienții nu vor trebui să plătească în două conturi diferite și aplicarea acestui mecanism nu îi va afecta în niciun fel, oricum ar face plata.
"Persoanele fizice vor putea face plăți în numerar sau cu cardul ca și până în prezent, fără a fi necesară o altă operațiune. Firma care încasează sume în numerar sau prin card de la o persoană fizică (sau de la o firmă) va avea obligația ca în termen de 7 zile lucrătoare să transfere/depună în contul său de TVA suma reprezentând diferența dintre TVA aferentă încasărilor și TVA aferentă plăților în numerar efectuate într"o zi și suma reprezentând TVA aferentă încasărilor prin utilizarea cardurilor de credit/debit", scrie în documentul cu întrebări și răspunsuri de la MFP.
Totuși, nu putem fi 100% convinși că aplicarea acestui sistem plătitorilor de TVA nu îi va afecta în niciun fel pe clienții lor. Spre exemplu, un cumpărător care dorește să returneze un produs în termenul legal de 14 zile se va putea trezi în situația în care vânzătorul a virat deja TVA-ul aferent acelei achiziții în contul special. La acest moment, nu putem spune exact ce se va întâmpla mai departe, în sensul în care recuperarea banilor plătiți va fi sau nu îngreunată pentru cumpărător.
De citit: Opt probleme cu care se pot confrunta companiile după implementarea sistemului split TVA.
Comentarii articol (0)