Societățile înregistrate ca plătitoare de TVA vor fi obligate să implementeze, cel mai târziu din 1 ianuarie 2018, sistemul split TVA, fiind astfel obligate să deschidă un cont bancar nou special pentru operațiunile legate de plata și încasarea TVA-ului în relația cu statul și partenerii comerciali.
Asigurarea unui cash flow pozitiv, predictibil și solid reprezintă una dintre preocupările deosebit de importante ale oricărui antreprenor, indiferent de domeniul în care își desfășoară activitatea, iar explicațiile sunt evidente: fără bani, firma nu va putea face plăți scadente către partenerii comerciali, salariați, bugetul de stat sau furnizorii de utilități. Problemele de lichiditate determinate de introducerea split TVA au fost prezentate în cadrul acestui articol.
Dacă până în prezent companiile au posibilitatea de a utiliza TVA-ul încasat pentru a acoperi diverse alte nevoi pe termen scurt, deschiderea contului de split TVA va elimina complet această posibilitate.
Spre exemplu, încasarea unei facturi în valoare totală de 119 lei în data de 1 ale lunii permite, în prezent, societății să utilizeze întreaga sumă pentru plățile curente, fiind obligată să vireze către bugetul de stat suma de 19 lei până cel târziu în data de 25 a lunii următoare. Astfel, orice companie se putea folosi timp de cel mult 55 de zile de TVA-ul datorat statului.
Din momentul în care societățile vor trece la sistemul de split TVA, valoarea de 19 lei va fi blocată într-un cont separat, iar societatea va trebui să facă față obligațiilor scadente doar cu ajutorul sumei de 100 de lei.
În situația în care aceste sume de bani vor fi indisponibilizate pe termen scurt, societățile vor trebui să urmărească cu o mai mare atenție încasarea la timp a facturilor emise, orice întârziere de plată a clienților putând provoca incapacitatea de plată a companiei pentru obligațiile scadente.
De aceea, multe companii vor solicita băncilor deschiderea unor linii de credit pentru acoperirea nevoilor de finanțare pe termen scurt.
Deschiderea unei linii de credit acoperă două nevoi de finanțare pe termen scurt:
- decalajul temporar între încasări și plăți, determinat de încasarea facturilor emise la un termen mai mare decât cel aferent facturilor primite de la furnizori;
- finanțarea capitalului de lucru.
Astfel, principalul avantaj oferit de deschiderea unei linii de credit este acela de a permite continuarea activității în bune condiții, asigurând plata la scadență a salariilor, a utilităților, dar și a facturilor emise de furnizori, astfel încât să nu intervină blocaje de natură să afecteze grav continuitatea activității.
Evident, deschiderea unei linii de credit are un cost, compania fiind nevoită să plătească dobânzile și comisioanele negociate cu banca, fiind înregistrată totodată o creștere a gradului de îndatorare al companiei.
Nu este permisă retragerea de numerar din contul de TVA
Operațiunile efectuate prin intermediul contului de split TVA, atât cele de plată, cât și cele privind încasarea, vor fi monitorizate riguros, antreprenorii neavând posibilitatea de a efectua plăți în alte scopuri precum salarii, utilități, achiziția de materii prime și nici măcar plata altor obligații fiscale.
În acest context, obligația deschiderii unui cont special de TVA poate reprezenta o pierdere de până la 19% a resurselor financiare disponibile, iar firmele vor fi nevoite, dacă își doresc să supraviețuiască, să găsească alternative de finanțare a nevoilor pe termen scurt.
Băncile sau unitățile Trezoreriei la care conturile de TVA vor fi deschise nu vor permite eliberarea de numerar. Astfel, principalele operațiuni bancare admise vor fi următoarele:
- alimentarea contului de TVA de către agentul economic din contul de operațiuni curente;
- încasarea TVA-ului aferent livrărilor de bunuri / prestării de servicii;
- plata în contul de TVA al furnizorului/prestatorului, aferentă achizițiilor de bunuri/servicii;
- plata TVA-ului către bugetul de stat;
- sume transferate într-un alt cont de TVA deschis de titularul contului;
- plata comisioanelor percepute de instituțiile de credit pentru operațiunile de încasări și plăți aferente conturilor de TVA.
Astfel, blocarea unor resurse financiare importante pe o perioadă de până la 55 de zile, așa cum s-a arătat mai sus, va determina companiile să fie extrem de precaute în relația cu partenerii comerciali. Orice întârziere de plată poate provoca mai rapid intrarea în insolvență a furnizorilor care, la rândul lor, nu își pot plăti datoriile la termenul asumat. Contractarea unei linii de credit oferă o rezolvare pe termen scurt riscului de intrare în incapacitate de plată, însă generează costuri financiare suplimentare pentru companie.