În câteva cuvinte, sistemul split TVA, recent adoptat de Guvern prin Ordonanța Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA (deja publicată în Monitorul Oficial), presupune ca firmele să încaseze de la clienții lor sumele cu titlul de TVA din prețul fiecărui bun / serviciu într-un cont separat, deschis la Trezorerie sau la alte bănci.
În timp ce băncile comerciale vor implementa mecanismul de internet banking și pentru conturile de TVA, nu se știe încă felul în care Trezoreria va asigura contribuabililor care aleg să își deschidă conturi de TVA aici accesul la tranzacțiile desfășurate.
În prezent, tranzacțiile prin conturile deschise la Trezorerie nu pot fi urmărite prin internet, opțiunea de online banking nefiind disponibilă, astfel că și pentru simplă verificare a soldului disponibil agenții economici trebuie să se prezinte la ghișeu. O dată ajunși aici, aceștia vor constata că Trezoreria are un program de lucru foarte scurt, iar acest lucru poate determina supra-aglomerare, mai ales în apropierea datei de 25 ale fiecărei luni, termenul scadent pentru plata TVA în contul statului.
Acestea nu sunt singurele probleme pe care le întâmpină o întreprindere ce are cont deschis la Trezorerie, altele fiind prezentate în cadrul acestui articol.
Astfel, aplicarea sistemului de split TVA va da naștere unei birocrații suplimentare în cadrul procedurilor interne a fiecărei firme privind încasarea facturilor emise, iar agenții economici ce aleg să își deschidă conturi la Trezorerie vor fi cei mai afectați.
Să presupunem că o întreprindere intenționează să achiziționeze un produs, obligându-se, pe de altă parte, să achite contravaloarea bunului, conform facturii emise de producător sau comerciant.
Dacă în prezent factura se achită printr-un singur ordin de plată, iar verificarea tranzacției se efectuează ușor prin intermediul sistemului de internet-banking, după intrarea în vigoare a mecanismului de split TVA, lucrurile se vor complica.
Astfel, este de așteptat ca furnizorul să amâne livrarea bunului cu cel puțin o zi, pentru a verifica încasarea banilor aferenți TVA-ului în contul deschis la Trezorerie. Totuși, dacă va alege să livreze bunul, fără a aștepta confirmarea, poate fi înșelat cu 19% din valoarea facturii, în situația în care clientul nu achită și această valoare.
Pe de altă parte, livrarea cu întârziere a bunurilor pentru a desfășura proceduri interne suplimentare de verificare va determina nemulțumirea clientului care s-ar putea orienta către alți furnizori.
Notă: Mai mulți specialiști au considerat inoportună aplicarea unui astfel de mecanism, încă de la momentul când a fost pus în dezbatere. Iată aici câteva păreri care merită citite.