Conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, băncile comerciale, dar și Trezoreria Statului vor deschide conturi speciale de TVA companiilor înregistrate în scopuri de TVA care desfășoară operațiuni curente, având deja deschis un cont curent în acest sens.
Prin intermediul acestor conturi, companiile vor fi obligate să desfășoare strict operațiuni privind plata și încasarea de TVA în relația cu furnizorii și statul, efectuarea altor tranzacții fiind restricționate.
În acest context, companiile care iau, din diverse considerente, decizia de a-și constitui stocuri de marfă, blocând sume importante de bani pe o perioadă nedeterminată, se pot trezi în situația în care statul le blochează suplimentar TVA-ul încasat de la clienți, creându-le o problemă de lichiditate pe termen scurt.
Spre exemplu, vom presupune că o societate dorește să-și constituie un stoc de marfă important pentru a beneficia de reduceri comerciale din partea furnizorilor săi și investește în acest sens o sumă de 100.000 de euro, la care va plăti, de asemenea, TVA-ul aferent de 19.000 de euro.
Pe măsură ce firma va comercializa produse din stocul astfel constituit, ea va avea dreptul să-și compenseze TVA-ul colectat cu TVA-ul de plată, ca urmare a valorii foarte mari plătită inițial furnizorilor.
Totuși, din momentul implementării sistemului de split TVA, firma va fi nevoită să încaseze TVA-ul aferent facturilor de vânzare într-un cont distinct, în care tranzacțiile sunt limitate.
Astfel, deși nu trebuie să mai plătească TVA statului până în momentul în care TVA-ul colectat de la clienți nu depășește valoarea de 19.000 de euro, întreprinderea va avea sumele blocate într-un cont distinct și nu le va putea utiliza în alte scopuri, precum plata salariilor, a contribuțiilor sociale, a utilităților sau a altor furnizori.
Astfel, agenții economici aflați în această situație ar trebui să solicite rambursarea de TVA.
Chiar dacă deblocarea TVA-ului din contul special și transferul sumelor în contul curent este posibilă în anumite situații, precum este și cazul în ipoteza detaliată anterior, procedura suplimentară va da naștere unei birocrații în relația agentului economic cu Fiscul și va genera costuri suplimentare.
Conform articolului 11 al OG nr. 23/2017, rambursarea sumelor negative de TVA cuprinse în deconturi cu opțiune de rambursare se efectuează doar după aprobarea în prealabil de către Agenția Națională de Administrare Fiscală în termen de maximum trei zile lucrătoare de la depunerea cererii.
Este de așteptat ca firmele să nu solicite rambursarea sumelor aferente TVA-ului la finalul fiecărei încasări, ci la intervale mai mari, prin însumarea tranzacțiilor efectuate într-o perioadă mai mare de timp.
Astfel, constituirea unor stocuri de marfă ar putea crea probleme de lichiditate și birocrație excesivă companiilor, începând cu momentul în care sistemul de split TVA va fi implementat.