Persoanele care pleacă din România pentru o perioadă de peste șase luni sau pentru mai multe perioade ce însumează șase luni, într-un interval de 12 luni consecutive, sunt obligate, conform legislației fiscale, să depună la Fisc un chestionar pentru stabilirea rezidenței fiscale.
Obligația este prevăzută de Codul fiscal și este detaliată de Ordinul Ministerului Finanțelor nr. 1.099/2016, iar începând cu prima zi a anului 2018 neîndeplinirea acesteia poate fi amendată cu sume cuprinse între 50 și 100 de lei, conform Ordonanței Guvernului nr. 30/2017.
Conform unor lămuriri oferite lunile trecute de funcționarii Fiscului, obligația vizează orice persoană fizică ce stă în România și pleacă mai mult timp din țară, indiferent de motiv (muncă, studii etc.). Totuși, prin excepție, chestionarul nu trebuie depus de către românii care lucrează în străinătate ca funcționari sau angajați ai statului român.
„Chestionarul pentru stabilirea rezidenței fiscale a persoanei fizice la plecarea din România”, al cărui model este anexat articolului, trebuie completat în două exemplare. Unul trebuie transmis prin poștă, cu confirmare de primire, sau trebuie depus la registratura unității fiscale competente, în timp ce altul se păstrează. Totodată, chestionarul poate fi transmis și electronic.
Documentul trebuie înregistrat la unitatea Fiscului din raza domiciliului cu 30 de zile înainte de plecarea din România. Practic, acest lucru se face pentru ca autoritățile să decidă dacă persoana în cauză trebuie scoasă sau menținută în continuare în evidențele fiscale române.
Comentarii articol (95)