Sistemul split TVA este deja aplicat de către firmele impozabile plătitoare de TVA care se află în insolvență sau care înregistrează datorii peste anumite plafoane la plata TVA. Mai mult, orice contribuabil înregistrat în scopuri de TVA poate aplica, în mod opțional, acest sistem al plății defalcate în schimbul unor facilități fiscale oferite de stat.
Imediat după deschiderea contului de TVA, o firmă se poate confrunta cu următoarele două situații:
- firma încasează numerar din partea clienților săi, prin care se alimentează contul de TVA cu sumele reprezentând TVA aferentă serviciilor prestate sau produselor livrate de firma în cauză. Aceste sume din contul de TVA sunt utilizate de firmă pentru plata TVA către furnizorii săi și către bugetul de stat;
- firma trebuie să plătească TVA către furnizorii săi, dar încă nu a primit TVA din partea propriilor clienți sau TVA primită de la aceștia e mai mică decât TVA care trebuie plătită către furnizori. În acest caz, firma va trebui să alimenteze contul său de TVA din contul său curent. Apoi din contul propriu de TVA va plăti valoarea TVA către contul de TVA al furnizorului.
Pentru a nu intra în dificultăți de cash-flow, firmele care sunt în a doua situație pot solicita din partea Fiscului aprobarea decontării sumei cu care s-a alimentat contul de TVA. După înaintarea acestei solicitări, aprobarea decontării se va face în termen de trei zile lucrătoare.
Trebuie reținut faptul că decontarea sumelor cu care se alimentează contul de TVA este diferită de rambursarea sumelor de TVA care se cuvin firmelor (care în cursul unei perioade de raportare au dedus TVA mai mult decât au colectat).
Procedura privind rambursarea TVA nu se modifică
În prezent, fiscul grupează deconturile de TVA, în vederea procesării lor, în două categorii, și anume:
- deconturi cu sume pozitive (firmele vor avea TVA de plată);
- deconturi cu sume negative (firmele au opțiunea de rambursare sau pot opta pentru reportarea în decontul perioadei următoare).
Atunci când firmele impozabile vor solicita rambursarea TVA, fiscul va stabili gradul de risc fiscal al acestora, după cum urmează:
- deconturile de TVA cu risc fiscal mic se soluționează în termen de maximum cinci zile de la data depunerii decontului;
- deconturile de TVA cu risc fiscal mediu se soluționează în urma unei analize documentară;
- deconturile de TVA cu risc fiscal mare se soluționează în urma unei inspecţii fiscale.
Procedura privind rambursarea TVA în anul 2018 este detaliată în cadrul acestui articol.
Începând din 1 ianuarie 2018, rambursarea sumelor negative de TVA cuprinse în deconturi cu opțiune de rambursare se efectuează în alt cont decât contul de TVA, cu excepția situației în care titularul solicită rambursarea în contul de TVA.