Deschiderea conturilor de TVA va deveni obligatorie, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA (OG 23/2017), începând cu data de 1 ianuarie. Astfel, pornind de la această dată, banii încasați în contul special de TVA nu vor mai putea fi utilizați pentru perioada de timp până când plata TVA devine scadentă.
Printre plățile pe care întreprinderile le vor putea opera din contul de TVA se numără și plata TVA în vamă pentru operațiunile de import, conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA, prin care conturile de TVA se debitează cu TVA achitată la bugetul de stat.
Astfel, ulterior plății TVA-ului în vamă pentru operațiunile de import, agentul economic va introduce bunurile în circuitul comercial, vânzarea acestora făcându-se treptat. Pentru fiecare operațiune de vânzare, firma va încasa în contul curent contravaloarea bunului, dar și contravaloarea TVA aferentă, în contul special de TVA.
În timp de TVA-ul plătit în vamă pentru bunurile importate poate face obiectul unei cereri de rambursare a TVA-ului, TVA-ul încasat de la clienți pentru vânzările efectuate este datorat statului, iar cele două valori nu se pot compensa.
Atunci când firmele impozabile vor solicita rambursarea TVA, fiscul va stabili gradul de risc fiscal al acestora, după cum urmează:
- deconturile de TVA cu risc fiscal mic se soluționează în termen de maximum cinci zile de la data depunerii decontului;
- deconturile de TVA cu risc fiscal mediu se soluționează în urma unei analize documentară;
- deconturile de TVA cu risc fiscal mare se soluționează în urma unei inspecţii fiscale.
Procedura privind rambursarea TVA este detaliată în cadrul acestui articol.
În același timp, firma va trebui să achite la buget TVA-ul colectat de la clienți cu ocazia încasării facturilor emise.
Rezultă astfel o problemă de lichiditate importantă prin indisponibilizarea unei sume de bani pe care firma are dreptul să o primească de la stat, într-un termen ce nu întotdeauna este respectat de către fisc.
Pentru a rezolva problema de lichiditate și pentru a-și asigura plățile curente către furnizori, angajați și bugetul asigurărilor sociale, firma poate opta pentru deschiderea unei linii de credit. Această soluție va veni cu costuri financiare importante, banca percepând comisioane și dobânzi pentru banii împrumutați.
Comentarii articol (0)