Sistemul split TVA, ce presupune folosirea unui cont special de TVA pentru încasarea și plata taxei pe valoarea adăugată, va deveni obligatoriu de la 1 ianuarie 2018, conform Ordonanței Guvernului nr. 23/2017 privind plata defalcată a TVA. Printre altele, acesta ar putea avea efecte nedorite pentru magazinele online, atunci când vine vorba de bunurile ce pot fi returnate (haine, încălțăminte, electronice, electrocasnice etc.).
„Principala problemă pe care o identificăm în acest moment este legată de retururile de bunuri către persoane fizice după șapte zile de la momentul încasării contravalorii respectivei livrări. În această situație, furnizorul va fi nevoit să debiteze contul său de TVA pentru a returna cumpărătorului contravaloarea TVA aferentă bunului returnat. Întrucât suma respectivă nu va fi ulterior transferată într-un alt cont de TVA, ci în contul personal al persoanei fizice, debitarea contului de TVA al furnizorului se va face doar cu aprobarea Fiscului. Procedura relevantă urmează a fi aprobată printr-un act normativ ulterior”, a lămurit, la solicitarea avocatnet.ro, Theodor Artenie (foto), managing director la Schoenherr Tax.
Practic, în cazul retururilor după șapte zile de la livrarea bunurilor, companiile se vor putea găsi în două situații diferite. Prima ar fi cea în care firma decide să acopere din fondurile proprii TVA-ul pe care trebuie să-l returneze clienților, urmând să recupereze ulterior banii din contul de TVA. Această situație ar putea duce la probleme temporare de lichiditate, din moment ce societățile nu vor putea returna TVA-ul încasat, pentru că nu vor avea acces imediat la taxă, și vor returna TVA-ul din banii proprii.
A doua ar fi ca firmele să aștepte aprobarea Fiscului pentru a folosi TVA-ul din contul special, ceea ce ar presupune birocrație suplimentară. Conform Ordonanței Split TVA, personalul Fiscului va aproba cererile companiilor în maximum trei zile lucrătoare de la depunerea acestora.
Problema pusă de termenul de șapte zile lucrătoare este că firmele vor fi obligate ca, în cadrul acestuia, să transfere în contul special TVA-ul aferent bunurilor vândute către clienții persoane fizice. Dacă clienții vor cere returnarea în primele șapte zile lucrătoare, atunci magazinele online vor putea să dea înapoi sumele complete fără să aibă probleme temporare de lichiditate sau să ceară aprobări de la Fisc.
Potrivit legislației în vigoare, consumatorii au dreptul să returneze un produs cumpărat dintr-un magazin online în cel mult 14 zile calendaristice, fără să fie nevoiți să-și motiveze decizia. Acesta este motivul pentru care magazinele online pot avea probleme dacă clienții lor cer returnarea produselor după mai mult de șapte zile lucrătoare de la livrare.
În anul 2016, în România erau active aproximativ 5.000 de magazine online, conform unui bilanț făcut de GPeC. Printre produsele cele mai vândute anul trecut se numără electronicele, electrocasnicele, hainele, încălțămintea, mobila, decorațiunile și articolele pentru copii. Toate acestea pot fi returnate legal de cumpărători dintr-un motiv sau altul.