Implementarea obligatorie a sistemului split TVA începând cu 1 ianuarie 2018 va genera o serie de probleme persoanelor impozabile înregistrate în scopuri de TVA. Conform prevederilor Ordonanței Guvernului nr. 23/2017, acestea vor fi nevoite să își deschidă un cont special pentru toate operațiunile de plăți și încasări privind această taxă, atât în relația cu furnizorii și clienții, cât și în relațiile cu statul.
Din contul de TVA nu se pot efectua retrageri de numerar, astfel că principala problemă reclamată de către antreprenori și specialiștii în fiscalitate sau contabilitate o reprezintă o pierdere importantă de lichiditate.
Mai mult, conform unui sondaj efectuat de Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România, peste 97% dintre antreprenori reclamă faptul că introducerea sistemului de split TVA va genera, suplimentar, o creștere a costurilor cu adaptarea infrastructurii informatice, dar și cu pregătirea sau angajarea unui număr suplimentar de personal. În plus, tranzacțiile efectuate în legătură cu TVA-ul vor trebui monitorizate distinct, pentru fiecare zi. Astfel, implementarea măsurii split TVA va conduce, în plus, la o creștere a birocrației.
Totuși, sunt cinci situații în care implementarea split TVA nu se va putea aplica în condițiile cunoscute, cel puțin parțial.
În continuare poți citi despre:
- revenirea la statutul de neplătitor de TVA, cu avantaje și dezavantaje;
- înființarea unei noi firme, cu avantaje și dezavantaje;
- divizarea activității în mai multe companii noi, cu avantaje și dezavantaje;
- orientarea către activitățile economice scutite de plata TVA, cu avantaje și dezavantaje;
- trecerea de la firmă la statutul de persoană fizică autorizată (PFA), cu avantaje și dezavantaje.
1. Revenirea la statutul de neplătitor de TVA
Firmele care au devenit plătitoare de TVA prin opțiune, fără a avea o asemenea obligație, pot solicita scoaterea din evidența persoanelor înregistrate în scopuri de TVA, caz în care vor scăpa de aplicarea sistemului split TVA. Principala condiție aplicabilă în acest caz este valoarea cifrei de afaceri a anului anterior. Dacă nu ai depășit plafonul de 220.000 de lei, atunci poți opta pentru a redeveni neplătitor de TVA.
Avantaje:
- scapi de implementarea sistemului de split TVA;
- elimini birocrația și reduci costurile privind adaptarea sistemului informatic, dar și pe cele ce țin de contabilitate.
Dezavantaje:
- nu toate persoanele impozabile pot alege această schimbare;
- în continuare, plățile trebuie să asigure transferul sumelor aferente TVA în conturile speciale ale furnizorilor ce aplică split TVA.
2. Poți înființa o firmă nouă
Una dintre soluțiile luate în calcul pentru evitarea implementării sistemului de split TVA o reprezintă înființarea unei societăți noi, neplătitoare de TVA, și transferul total sau parțial al activității comerciale către aceasta.
Avantaje:
- firma nou-înființată va fi neplătitoare de TVA, astfel că facturile emise nu vor conține această taxă;
- înființarea unei companii noi permite reorganizarea întregii activități;
- nu trebuie deschis contul special de TVA.
Dezavantaje:
- plățile vor fi efectuate distinct, asigurând virarea contravalorii TVA-ului în contul special al furnizorului ce aplică split TVA;
- transferul total al activității de pe o firmă pe alta este anevoios, astfel că, pentru o perioadă de timp, cele două societăți vor funcționa în paralel, ceea ce va duce la creșterea costurilor cu contabilitatea.
3. Divizarea activității în mai multe companii
Atunci când cifra de afaceri depășește plafonul de 220.000 de lei, înființarea unei singure companii noi nu este suficientă. De aceea, una dintre măsurile ce pot fi analizate privind evitarea implementării sistemului split TVA este acela de a înființa mai multe companii, astfel încât activitatea economică desfășurată să fie transferată acestora.
Avantaje:
- noile firme vor fi neplătitoare de TVA;
- poate fi reorganizată, cu ocazia înființării unor companii noi, întreaga activitate desfășurată;
- contul de split TVA nu va trebui deschis în cazul în care cifra de afaceri a fiecărei firme este mai mică de 220.000 de lei;
- noile contracte se pot încheia cu firmele astfel înființate.
Devazantaje:
- plățile se vor efectua distinct, asigurând plata TVA-ului cuprins în factura furnizorilor în contul special al acestora, dacă aplică split TVA;
- transferul unor contracte în derulare de la o firmă existentă către o firmă nouă este, de multe ori, greoaie.
4. Orientarea către activitățile economice scutite de plata TVA
Indiferent de mărimea cifrei de afaceri, anumite activități sunt scutite de plata TVA, conform prevederilor Codului fiscal. Astfel, pentru aceste operațiuni nu se va aplica TVA, iar firma va emite facturi scutite de această taxă. Printre activitățile scutite de la plata TVA cel mai des întâlnite se numără activitățile medicale și formarea profesională a adulților.
Avantaje:
- compania va putea desfășura aceste activități fără a încasa TVA aferent, astfel că nu va avea sume de bani indisponibilizate în contul de TVA.
Dezavantaje:
- în cazul în care compania va desfășura și activități pentru care este nevoită să plătească TVA, va trebui să țină o evidență diferită.
5. Trecerea de la firmă la statutul de PFA
Deși nu toate activitățile economice pot fi desfășurate sub forma unei PFA, măsura este deosebit de eficientă în cazul activităților independente.
Avantaje:
- se vor reduce costurile cu contabilitatea, aceste servicii putând fi eliminate, cel puțin atunci când lipsesc angajații, iar activitatea desfășurată este simplă;
- până la depășirea plafonului de 220.000 de lei, nu se va deschide cont pentru split TVA.
Dezavantaje:
- anumiți clienți sunt reticienți în ceea ce privește încheierea unor parteneriate cu persoanele fizice autorizate, considerând formele juridice de organizare a activității mai sigure;
- plățile vor fi efectuate distinct, asigurând virarea contravalorii TVA-ului în contul special al furnizorului ce aplică split TVA.