Sistemul split TVA, ce va fi aplicat obligatoriu din ianuarie 2018 de către toți plătitorii de TVA, ar putea duce la un blocaj intern la ANAF, potrivit unui comunicat de presă de sâmbătă al Sindicatului Finanțiștilor din Administrația Fiscală (SFAF). Mai exact, sindicaliștii spun că aprobările de transferuri din contul de TVA, cerute de firme, de care se vor ocupa inspectorii fiscali, nu vor putea fi îndeplinite în mod eficient.
„Această nouă responsabilitate delegată structurilor de inspecție fiscală va bloca cu totul activitatea Inspecției Fiscale, iar în situația în care ulterior restituirii de TVA din contul de TVA (realizată sub presiunea termenelor prevăzute), în baza unor diverse verificări fiscale sau informații transmise de la alte instituții publice, se constată că au fost operațiuni nelegale sau chiar fictive în legătură cu restituirea de TVA, inspectorii care au aprobat restituirea vor fi trași la răspundere patrimonial”, se arată în comunicatul semnat de Dan Bucur, președintele SFAF.
Concret, în informarea sindicatului scrie că blocajul va apărea nu doar din cauza echipamentelor învechite folosite de angajații Fiscului, ci și din cauza faptului că inspectorii fiscali își desfășoară activitatea cu personal redus și nemotivat.
Această luare de poziție vine după ce vicepreședintele ANAF a asigurat recent că Fiscul este pregătit să aplice sistemul split TVA fără probleme. „ANAF s-a pregătit foarte bine și nu o să fie probleme în implementarea Ordonanței 23. Toate problemele care ar putea interveni sunt analizate și cu siguranță vom face față”, a spus Florin Anghel, vicele Fiscului, citat de Agerpres.
Conform Ordonanței Guvernului nr. 23/2017, anumite transferuri de sume din conturile de TVA vor putea fi făcute exclusiv în baza aprobărilor Fiscului. În acest sens, ANAF a lansat recent în dezbatere publică un proiect de ordin ce include regulile procedurale ce țin de aceste aprobări, în care scrie că „prezenta procedură se aplică de către structura cu atribuții de inspecție fiscală din cadrul organului fiscal competent”.
Solicitările de transfer se vor face prin intermediului viitorului formular 310, iar soluționarea acestora se va face în maximum trei zile lucrătoare.