Reglementarea principală în ceea ce privește funcționarii publici o constituie Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici. Apoi, chestiuni suplimentare cu privire la cariera lor, inclusiv cu privire la dobândirea statutului de funcționar, se regăsesc în Hotărârea Guvernului nr. 611/2008 pentru aprobarea normelor privind organizarea și dezvoltarea carierei funcționarilor publici, act care a suferit unele mici modficări recent.
Persoana care vrea să ocupe o funcție publică trebuie să cunoască limba română, scris și vorbit, să fie majoră cu capacitate deplină de exercițiu, să aibă o stare de sănătate corespunzătoare funcției pentru care candidează, atestată pe bază de examen medical de specialitate, să aibă studiile prevăzute pentru funcția pentru care dă concurs, să bifeze condițiile specifice pentru ocuparea acelei funcții, să nu fi fost condamnată pentru anumite infracțiuni și să nu fi fost dată afară dintr-o funcție publică sau concediată pe motive disciplinare în ultimii șapte anil. În plus, se cere ca respectiva persoană să nu fi făcut vreodată poliție politică.
Practic, la concursurile de recrutare pentru posturile de funcționari publici poate participa orice persoană care îndeplinește nu doar aceste condiții generale, dar și pe cele specifice, de la caz la caz.
Un concurs de recrutare în rândul funcționarilor publici presupune, conform legii, trei etape: selecția dosarelor, proba scrisă și un interviu. La proba scrisă nu se poate ajunge decât dacă dosarul candidatului e admis, iar la interviu nu se poate ajunge decât dacă se trece de proba scrisă.
Proba scrisă constă într-o lucrare de sinteză sau într-un test grilă, de la caz la caz. Pentru a promova această probă, e necesar să se obțină măcar 50 din 100 de puncte, dacă e un concurs pentru o funcție de execuție, respectiv minimum 70 din 100 de puncte, la concursurile pentru funcții de conducere. Același punctaj de trecere e valabil și la interviu. "Punctajul final se calculează prin însumarea punctajelor obținute la proba scrisă și interviu", scrie în hotărârea de guvern.
Desigur, conform HG nr. 611/2008, se pot organiza și probe suplimentare, unde candidații trebuie să dovedească cunoștințe specifice - cunoașterea unei limbi străine anume, să zicem. Acestea se organizează înainte de proba scrisă, iar de promovarea lor depinde continuarea în concurs.
"Se consideră admis la concursul pentru ocuparea unei funcții publice vacante candidatul care a obținut cel mai mare punctaj dintre candidații care au concurat pentru aceeași funcție publică, cu condiția ca aceștia să fi obținut punctajul minim necesar", scrie în aceeași hotărâre.
Ce conține un dosar de înscriere
Potrivit HG nr. 611/2008, în termen de 20 de zile de la data publicării anunțului de concurs în Monitorul Oficial (la partea a III-a), candidații depun dosarul de concurs, ce conține obligatoriu:
- formularul de înscriere (se găsește pe pagina de internet a autorității sau la sediul acesteia);
- curriculum vitae, modelul comun european;
- copia actului de identitate;
- copii ale diplomelor de studii, certificatelor și altor documente care atestă efectuarea unor specializări și perfecționări;
- copie a diplomei de master sau de studii postuniversitare în domeniul administrației publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice, după caz;
- copia carnetului de muncă și după caz, a adeverinței eliberate de angajator pentru perioada lucrată, care să ateste vechimea în muncă și, după caz, în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice;
- copia adeverinței care atestă starea de sănătate corespunzătoare, eliberată cu cel mult șase luni anterior derulării concursului de către medicul de familie al candidatului;
- copia adeverinței care atestă starea de sănătate corespunzătoare pentru efort fizic, în cazul funcțiilor publice pentru a căror ocupare este necesară îndeplinirea unor condiții specifice care implică efort fizic și se testează prin probă suplimentară;
- cazierul judiciar;
- declarația pe propria răspundere sau adeverința care să ateste calitatea sau lipsa calității de lucrător al Securității sau colaborator al acesteia.
Practic, indiferent de concurs, dosarul cuprinde aceste documente. Acolo unde se cer copii, ele se aduc fie legalizate, fie copii obișnuite, dar însoțite de documentele în original, pentru ca acestea să fie certificate pentru conformitate la depunerea dosarului.
Vechimea necesară la recrutare
Potrivit legii mai sus menționate, condițiile de vechime în specialitatea studiilor necesare pentru participarea la un concurs de recrutare sunt următoarele:
-
pentru funcțiile de execuție:
- funcțiile publice de execuție de grad profesional asistent din clasa I - un an;
- funcțiile publice de execuție de grad profesional asistent din clasa a II-a - opt luni;
- funcțiile publice de execuție de grad profesional asistent din clasa a III-a - șase luni;
- funcțiile publice de execuție de grad profesional principal - cinci ani;
- funcțiile publice de execuție de grad profesional superior - nouă ani;
-
pentru funcțiile de conducere:
- șef birou, șef serviciu și secretar al comunei și funcțiile publice specifice asimilate acestora - doi ani;
- alte funcții de conducere decât cele de mai sus - trei ani.
"Pentru participarea la concursul de recrutare organizat pentru ocuparea funcțiilor publice de conducere, candidații trebuie să fi absolvit studii de masterat sau postuniversitare în domeniul administrației publice, management ori în specialitatea studiilor necesare exercitării funcției publice", scrie în Legea nr. 188/1999.
Funcționarii debutanți vor trebui să treacă de o perioadă de stagiu, conform acestei legi, iar durata stagiului diferă în funcție de postul respectiv. Mai exact, este de 12 luni pentru funcționarii publici de execuție din clasa I, opt luni pentru cei din clasa a II-a și șase luni pentru cei din clasa a III-a. Dacă nu reușesc să treacă de evaluarea de la finalul stagiului, debutanții pierd locul de muncă și nici nu se pot folosi de acea perioadă ca vechime necesară pentru ocuparea unei funcții publice la un viitor concurs de recrutare, conform Legii nr. 188/1999.