Implicațiile schimbărilor tehnologiei asupra fiscalității au fost discutate din mai multe perspective în cadrul conferinței anuale Taxnology, eveniment
organizat săptămâna trecută de Deloitte România și Reff & Asociații, societatea de avocați reprezentând Deloitte Legal în România.
Printre altele, specialiștii au dezbătut implicațiile juridice ale folosirii tehnologiei și au remarcat insuficiența reglementărilor legale în următoarele zone:
- contracte comerciale;
- relații de muncă;
- protecția datelor cu caracter personal;
- business în mediul online.
În ceea ce privește contractele comerciale și încheierea lor la distanță, există câteva aspecte juridice problematice, potrivit Florentinei Munteanu, partener Reff & Asociații.
Concret, principala problemă este dată de consimțământul părților în cadrul contractelor încheiate între profesioniști, între profesioniști și consumatori și contractelor de furnizare a unor servicii de telecomunicații electronice.
Practic, vorbim de forța probatorie a înscrisurilor de tip e-mail, așa cum a subliniat Florentina Munteanu, cea care a făcut trimitere la reglementările speciale privind înscrisurile întocmite de profesioniști din Codul de procedură civilă.
Specialista a prezentat și potențiala soluție, respectiv utilizarea semnăturii electronice, în conformitate cu prevederile Legii nr. 455/2001. Practic, specificul comerţului electronic este dat de manifestările de voinţă ale ofertantului şi destinatarului ofertei ce se materializează în înscrisuri în formă electronică, iar semnătura autorilor în semnătură electronică.
"În cazul existenței unui litigiu, semnătura electronică este soluția pentru contractele încheiate la distanță", a spus partenerul de la Reff & Asociații, care a amintit totuși de utilizarea încă redusă în practică.
Potrivit normelor în vigoare, înscrisul în formă electronică ce conţine încheierea unui contract este asimilat înscrisului sub semnătură privată dacă, potrivit legii, i s-a încorporat, ataşat sau i s-a asociat logic o semnătură electronică extinsă.