Potrivit legislației în vigoare, companiile sunt obligate să-și înlocuiască aparatele de marcat cu jurnal tipărit cu unele cu jurnal electronic până la 1 august 2018, însă mai nou există o păsuire de trei luni.
În acest context, HG nr. 804/2017 a stabilit, printre altele, condițiile tehnice pe care trebuie să le îndeplinească, în vederea autorizării, casele de marcat cu jurnal electronic.
Totodată, actul normativ a completat și lista elementelor obligatorii cuprinse în bonul fiscal, în cazul bonurilor emise cu noile case de marcat. Concret, conținutul bonului fiscal, cu excepția bonurilor fiscale emise cu aparatele de marcat electronice fiscale destinate activităților de schimb valutar și de taximetrie, trebuie să cuprindă și:
- codul de înregistrare în scopuri de TVA al beneficiarului;
- unitatea de măsură;
- modalitatea de plată.
Asta înseamnă că aceste trei elemente trebuie să figureze pe bonurile fiscale emise cu ajutorul noilor case de marcat, pe care firmele deja au început să le folosească.
Practic, informațiile enumerate au fost adăugate celor prevăzute deja în legislație, respectiv:
- data, ora și minutul emiterii bonului fiscal;
- numărul de ordine al acestuia, la nivelul zilei de lucru;
- numele sau codul operatorului;
- denumirea fiecărui bun livrat sau a serviciului prestat;
- prețul sau tariful unitar;
- cantitatea;
- valoarea pe fiecare operațiune, inclusiv taxa pe valoarea adăugată, cu indicarea cotei acesteia;
- valoarea totală a bonului, inclusiv taxa pe valoarea adăugată;
- valoarea totală a taxei pe valoarea adăugată pe cote ale acesteia, cu indicarea nivelului de cotă;
- valoarea totală a operațiunilor scutite de taxa pe valoarea adăugată, dacă este cazul;
- valoarea altor taxe care nu se cuprind în baza de impozitare a taxei pe valoarea adăugată, dacă este cazul.
Partea finală a bonului fiscal trebuie să cuprindă logotipul și seria fiscală a aparatului, iar în cazul când acesta operează în cadrul unui sistem informatic, numărul aparatului de marcat electronic fiscal.
Conform legislației în vigoare, toate bonurile fiscale, indiferent de emitent, trebuie să aibă date lizibile și univoce. În plus, data tipărită pe bon conține ziua, luna, anul (în această ordine).
Potrivit HG nr. 804/2017, valorile se tipăresc și se afișează cu două zecimale. Valorile interne de calcul cu mai mult de două zecimale sunt rotunjite la a treia zecimală. Dacă a treia zecimală are valoarea egală sau mai mare de cinci, se majorează zecimala a doua cu o unitate, în caz contrar zecimala a doua rămâne nemodificată.
Notă: Contribuabilii mari și cei mijlocii ar fi trebuit să înlocuiască aparatele de marcat cu jurnal tipărit cu unele cu jurnal electronic până la 1 iunie 2018, în timp ce firmele mici trebuie să îndeplinească obligația până la 1 august 2018. Totuși, firmele au parte de un răgaz suplimentar de trei luni. Detalii suplimentare sunt aici.