Faptul că metodologia de evaluare a performanțelor profesionale ale funcționarilor publici e reglementată prin hotărâre de Guvern (iar nu prin lege) e contrar Constituției, au decis judecătorii constituționali. Decizia a fost dată pe 7 decembrie, conform comunicatului CCR, urmând să devină generală și obligatorie de îndată ce e publicată în Monitorul Oficial.
"În motivarea soluţiei de admitere, Curtea a reţinut că soluția legislativă cuprinsă în art.69 alin.(5) din Legea nr.188/1999, referitoare la aprobarea prin hotărâre a Guvernului a metodologiei de evaluare a performanţelor profesionale individuale ale funcţionarilor publici, este neconstituţională, deoarece, în esenţa sa, evaluarea activităţii şi a conduitei unui funcţionar public ţine de statutul acestuia şi, prin urmare, trebuie reglementată, potrivit art.73 alin.(3) lit.j) din Constituţie, prin lege organică", scrie în comunicatul Curții.
Prin urmare, actuala metodologie trebuie înlocuită cu una care e reglementată prin lege. Mai exact, în prezent, actul care tratează cariera funcționarilor publici și evaluarea lor profesională este Hotărârea de Guvern nr. 611/2008.
Mai mult, subliniază CCR, prin faptul că aceste norme se regăsesc într-o hotărâre de Guvern se încalcă și principiul separației și echilibrului puterilor în stat, pentru că o atribuție ce aparține exclusiv Parlamentului e îndeplinită de Guvern.
Notă: În mod obișnuit, atunci când CCR constată neconstituționalitatea unui text de lege/ordonanță, acesta este suspendat timp de 45 de zile de la data apariției deciziei Curții în Monitorul Oficial. După cele 45 de zile, dacă nici Guvernul, nici Parlamentul nu intervin, prevederea neconstituțională își încetează efectele juridice și nu se mai poate aplica. Totuși, deciziile prin care CCR constată neconstituționalitatea unei soluții legislative, așa cum este în cazul de față, par să nu aibă, conform specialiștilor, un efect concret asupra textului de lege/ordonanță vizat.