Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 103/2017 pentru modificarea și completarea unor acte normative din domeniul asigurărilor sociale a apărut luna trecută în Monitorul Oficial, documentul vizând unele modificări la Legea pensiilor. Schimbările se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2018.
Angajatorii nu mai trebuie să acorde ajutor de deces la moartea unui salariat sau a unui membru de familie al acestuia, reiese din actul normativ. Practic, autoritățile au eliberat angajatorii de această obligație pentru că CAS este datorată acum exclusiv de salariați. Până luna trecută, sumele plătite de firme ca ajutor de deces se recuperau din sumele datorate de ele pentru CAS.
Cu alte cuvinte, dacă moare un salariat sau un membru de familie al acestuia, casele de pensii sunt cele care acordă ajutorul de deces.
Până la 31 decembrie 2017, angajatorii acordau ajutor de deces la moartea salariatului sau a unui membru de familie al acestuia deoarece datorau la stat o parte de CAS. Din ianuarie 2018, CAS este datorată exclusiv de salariați (la fel se întâmplă și cu contribuția la sănătate).
Totuși, angajatorii încă datorează o cotă suplimentară de CAS dacă au salariați care lucrează în condiții deosebite sau în condiții speciale. Însă această obligație nu înseamnă că firmele mai trebuie să achite ajutor de deces.
Cuantumul ajutorului de deces se stabilește anual prin legea bugetului asigurărilor sociale de stat. De obicei, acesta este egal cu valoarea câștigului salarial mediu brut. În 2018, ajutorul de deces are o valoare de 4.162 de lei (decesul asiguratului sau al pensionarului), respectiv 2.081 de lei (decesul unui membru de familie al asiguratului sau al pensionarului).