Vechiul contract de asigurări sociale a fost înlocuit recent printr-un act normativ publicat vineri în Monitorul Oficial. În mare, conținutul clauzelor contractuale este același ca în documentul care se folosea în trecut, fiind adăugate câteva mențiuni în sarcina caselor de pensii. Citește articolul
Ajutoarele sociale sub forma venitului minim garantat, alocației pentru susținerea familiei și ajutorului de încălzire se acordă persoanelor singure sau familiilor care au venituri mici. Nici pensionarii nu fac excepție de la anumite măsuri de îmbunătățire a nivelului de trai: aceștia au dreptul la o indemnizație socială care le asigură suplimentarea pensiei până la un anumit nivel minim. În fine, anumite persoane au dreptul la un ajutor de deces din care să acopere măcar o parte dintre cheltuielile pricinuite de înmormântare și care a fost majorat anul acesta. Citește articolul
La început de an, orice angajator trebuie să ia în calcul modificările în domeniul salarizării făcute anul trecut și aplicabile, în cea mai mare parte, de la 1 ianuarie anul acesta: majorarea salariului minim, reforma contribuțiilor și scăderea impozitului pe venit, faptul că s-a eliminat obligația de a acorda ajutorul de deces, dar și modificarea unui termen de transmitere în Revisal în legătură cu salariile. În cele ce urmează, vom prezenta cele mai importante coordonate ale salarizării în anul ce tocmai a început. Citește articolul
Ajutorul de deces este un drept bănesc ce se acordă în cazul morții unui asigurat, pensionar sau a unui membru de familie al acestora. În acest an, potrivit modificărilor aduse la Legea pensiilor, acest ajutor financiar nu mai este acordat salariaților de către angajator, ca până acum, ci direct de către casele de pensii, adică la fel ca în cazul pensionarilor. Citește articolul
Când spunem salarizare ne referim nu doar la nivelul minim al unui venit salarial în România, la contribuțiile sociale ce se plătesc obligatoriu la stat lună de lună și la impozitul pe salariu. Ne referim și la eventualele deduceri din acest impozit, la diurnă, tichete ori norme de hrană, la abonamente de sănătate la sisteme private, ajutorul de deces sau beneficii oferite salariaților prin lege. Iar pentru anul 2018 multe dintre aceste variabile s-au schimbat: de exemplu, impozitul pe venit a scăzut, s-a făcut transferul contribuțiilor sociale la salariat, s-au schimbat datele pentru deducerile personale etc. Citește articolul
În situația în care moare un salariat sau un membru de familie al acestuia, legislația pensiilor obliga angajatorul, până în decembrie 2017, să acorde un ajutor de deces. Totuși, această regulă a dispărut, începând cu data de 1 ianuarie 2018, din moment ce angajatorul nu mai datorează, în principiu, contribuția pentru pensii (CAS), din care-și recupera, practic, banii dați ca ajutor de deces. Astfel, ajutorul de deces este acordat direct de casele de pensii în cazurile în care este vorba de decesul unui salariat sau al unui membru de familie al acestuia. Citește articolul