În unele cazuri, activitatea poate demara în baza unei simple declarații pe proprie răspundere, în timp ce alte activități economice necesită un număr mare de avize și autorizații, iar resursele umane și financiare necesare sunt consistente.
Cronologic, pașii pe care antreprenorul va trebui să îi parcurgă în vederea autorizării activității propuse spre desfășurare sunt următorii:
1. Înregistrarea societății comerciale
Primul pas în vederea demarării unei activități economice îl va constitui înregistrarea societății comerciale (presupunând de aici în continuarea articolului că vom analiza cazul unei investiții efectuate de către o societate comercială) la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).
În momentul depunerii documentelor necesare la Biroul unic din cadrul ONRC, antreprenorului îi este solicitată și o declarație – tip, pe proprie răspundere. Acest document constituie practic autorizația de funcționare din punct de vedere sanitar, sanitar-veterinar, protecția mediului și protecției muncii.
2. Autorizarea realizării unor construcții
Atunci când este cazul realizării unor construcții noi sau extinderii, demolării unor clădiri sau corpuri de clădire existente, legislația impune antreprenorului solicitarea și obținerea unor autorizații speciale:
- certificat de urbanism pentru construcția/amenajarea spațiului sau pentru schimbare de destinație;
- autorizație de construcție.
Aceste documente vor fi necesare în funcție de specificul fiecărei investiții în parte. De asemenea, antreprenorul trebuie să țină cont de faptul că obținerea unora dintre aceste documente poate fi condiționată, printre altele și de obținerea acordului vecinilor sau asociației de proprietari, aspect ce poate constitui în anumite situații o problemă mai ales având în vedere faptul că prin natura activității, aceasta poate produce disconfort vecinătății ( de ex. zgomotul produs în timpul execuției lucrărilor).
3. Demararea efectivă a activității economice
Până în momentul în care activitatea economică demarează efectiv, declarația-tip pe proprie răspundere va ține locul autorizațiilor de funcționare din punct de vedere sanitar, sanitar-veterinar, protecția mediului și protecției muncii.
Totuși, în anumite situații, în cazul în care activitatea economică este specială, antreprenorul va trebui să solicite acestor autorități emiterea unor autorizații de funcționare.
Informațiile suplimentare privind obținerea avizelor și autorizațiilor de funcționare din punct de vedere sanitar, sanitar-veterinar și protecția mediului au fost prezentate în cadrul acestui articol publicat de redacția avocatnet.ro anul trecut.
Pe scurt, unitățile care obțin, transportă și distribuie produse alimentare sunt obligate, conform legii, să solicite Autorității Naționale Sanitar-Veterinare și pentru Siguranța Alimentelor (ANSVSA) înregistrarea sau autorizarea activităților desfășurate.
De asemenea, întreprinderile ce desfășoară activități cu risc pentru starea de sănătate a populației sunt obligate să solicite și să obțină, anterior demarării activității economice, autorizația sanitară de funcționare.
Autorizația de mediu este emisă de autoritatea competentă pentru protecția mediului, respectiv Agenția Națională pentru Protecția Mediului, prin care sunt stabilite condițiile şi parametrii de funcționare ai unei activități existente sau ai unei activități noi cu posibil impact semnificativ asupra mediului.
Toate aceste trei autorizații sunt necesare la punerea în funcțiune a unui obiectiv nou de investiții.
4. Analiza de risc la securitatea fizică
Firmele înființate după iunie 2012 sunt obligate să realizeze, la momentul începerii activității, o analiză de risc la securitate fizică, în timp ce pentru societățile înmatriculate înainte de data amintită obligația va intra în vigoare din iulie 2018.
Obligația firmelor de a asigura paza bunurilor ori valorilor deținute este inclusă în Legea nr. 333/2003, analiza de risc la securitate fizică fiind un document obligatoriu pentru toate firmele, indiferent de natura capitalului social sau activitatea desfășurată.
5. Aviz (autorizație) de funcționare
Conform Ordonanței nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, antreprenorul trebuie să se adreseze primăriei în raza căruia își va desfășura activitatea în vederea obținerii unui punct de vedere în ceea ce privește existența vreunei reglementări adoptate la nivel local, cu privire la desfășurarea activității respective.
Societățile a căror activitate este înregistrată în anumite grupe CAEN amintite în cadrul art. art.475 alin.(3) din Codul Fiscal sunt obligate să solicite și să obțină autorizații emise de către primăriile locale a unei autorizații privind desfășurarea acestor activități.
Activitățile la care se face referire sunt următoarele:
- grupele CAEN 561 - Restaurante;
- grupele CAEN 563 - Baruri și alte activități de servire a băuturilor;
- grupele CAEN 932 - Alte activități recreative și distractive.
Autorizația privind desfășurarea activităților prevăzute mai sus se emite de către primarul în a cărui rază de competență se află sediul sau punctul de lucru.
6. Avizul și autorizația de securitate la incendiu
Avizele şi autorizaţiile de securitate la incendiu se solicită în scris, de către investitori sau beneficiari, inspectoratelor judeţene în a căror zonă de competenţă urmează să fie realizate ori sunt amplasate construcţiile, instalaţiile sau amenajările respective.
Documentația necesară pe care agenții economici trebuie să o întocmească este detaliată în cadrul acestui articol.
7. Condiții specifice pentru personalul angajat
Întreprinderea care solicită autorizarea activităţilor desfăşurate trebuie să facă dovada deţinerii de către unul sau mai mulți dintre angajaţii săi a unor certificate de absolvire a cursurilor care se impun conform legislației din domeniu. Cu titlu de exemplu, amintim:
- cursul de instruire antidoping, organizat de Agenţia Naţională Anti-Doping în cazul unor activități economice, fiind cerut inclusiv în cazul sălilor de fitness;
- cursuri de noțiuni fundamentale de igienă necesare celor care lucrează în comerț, alimentație publică, coafură, ambalare produse alimentare, producerea și îmbutelierea apei, personalul de curățenie sau din domeniile dezinsecției, dezinfecției și deratizării.
8. Autorizarea mijloacelor de publicitate
Această autorizație este necesară în cazul agenților economici care amplasează pe spațiul public a unor reclame, în conformitate cu prevederile Legii nr. 185/2013 privind amplasarea şi autorizarea mijloacelor de publicitate.
9. Difuzarea de muzică în spațiile publice
În cazul anumitor activități economice (săli de fitness, restaurante, magazine, etc) se folosește muzica în scop ambiental sau lucrativ. De fiecare dată când se va regăsi în acest caz, antreprenorul trebuie să solicite emiterea unei licențe neexclusive de comunicare, conform prevederilor cuprinse în Legea nr.8 din 14 martie 1996 privind dreptul de autor şi drepturile conexe.
Notă: Acest articol face parte dintr-o campanie informativă derulată de avocatnet.ro pentru sprijinirea antreprenorilor care intenționează să lanseze sau să conducă o afacere. Toate materialele din serie pot fi citite aici.
Comentarii articol (0)