Fraudele, pierderile de stocuri și serviciile intragrup au fost identificate de specialiștii PwC România ca fiind aspecte majore urmărite în controalele Fiscului la companii în anul 2018.
„În zona controalelor fiscale, două subiecte foarte importante, pe lângă cel de fraudă, se mențin în continuare pe agenda inspectorilor fiscali. Și aici vorbesc de serviciile intragrup și de pierderile de stocuri”, a spus Daniel Anghel, partener și liderul taxelor indirecte la PwC România, într-o conferință de fiscalitate organizată marți la București.
În privința pierderilor de stocuri, specialistul a precizat că firmele trebuie să fie atente atunci când le documentează, mai ales pentru a evita problemele ce țin de deducerile de TVA: „În ceea ce privește pierderile de stocuri, ar trebui să aveți o abordare proactivă din perspectiva documentării acestor pierderi și, de asemenea, a persoanelor care, la nivel operațional, se ocupă de cuantificarea lor. Tocmai pentru a evita suprizele în deducerea de TVA”.
La capitolul servicii intragrup, societățile trebuie să știe că Fiscul pune des în dezbatere necesitatea acestora. Concret, Daniel Anghel a declarat că, „în ceea ce privește serviciile intragrup, Fiscul pune deseori în discuție necesitatea, utilitatea și beneficiile acestor servicii. De multe ori, Fiscul spune că astfel de costuri nu sunt în beneficiul subsidiarei din România. În materie de TVA, există jurisprudență în acest sens care confirmă că, ori de câte ori o societate de tip holding, spre exemplu, se implică în mod activ în administrarea societăților pe care le deține, aceste operațiuni intră în sfera de TVA și TVA-ul trebuie să fie dedus”.
Inspectorii au o abordare mai „agresivă” în controale
Totodată, referitor la inspecțiile fiscale, un specialist din cadrul firmei de avocatură afiliate PwC România a atenționat asupra unei schimbări de abordare a autorităților. Mai exact, inspectorii nu se mai leagă de detalii puțin relevante, ci analizează într-o manieră aprofundată activitatea companiilor, ajungându-se în situații în care contribuabilii trebuie să justifice aproape tot ce fac. Practic, s-a trecut de la justificarea existenței operațiunilor la justificarea utilității lor pentru firmă.
„Fiscul a trecut într-o abordare care ne face viața mult mai complicată. Una este să demonstrezi că operațiunile au fost reale când Fiscul spune că nu sunt reale și alta este să discutăm dacă ele au avut sau nu utilitate pentru contribuabil. Și atunci discuția devine dintr-o dată cu totul și cu totul alta. (...) Inspecția fiscală intră din ce în ce mai mult în detalii. Discutăm despre personalul calificat pe care societatea îl are și despre dublarea serviciilor. Dacă sunt puse la îndoială, de exemplu, servicii de HR, sau servicii de achiziție”, a lămurit Dan Dascălu, partener la D&B David și Baias, societatea de avocatură afiliată PwC România.
Avocatul a subliniat că firmele trebuie să fie pregătite să-și justifice activitatea cu o documentație cât mai „solidă”, pentru a nu avea probleme în fața inspectorilor fiscali sau, ulterior, în fața instanțelor de judecată.
„De ce-mi trebuie atât de multe documente? De ce nu sunt suficiente contractul și factura sau, eventual, o situație de lucrări făcută într-un tabel Excel? Nu sunt suficiente pentru că, pur și simplu, Fiscul nu le consideră suficiente, pentru că simpla existență a unui contract nu dovedește că ceva s-a și întâmplat și a avut relevanță. Și, mai mult decât atât, nici instanțele de judecată nu pot fi convinse de acest lucru fără să le convingem”, a adăugat Dan Dascălu la conferința de marți.
Notă: Redacția noastră a derulat recent o serie informativă cu estimări despre principalele companii care ar putea fi vizate în 2018 de controalele autorităților. Articolele pot fi citite aici.