Suspendarea raportului de muncă în cazul funcționarului public care e cercetat disciplinar, din teama că el ar putea influența cercetarea administrativă, îi îngrădește funcționarului dreptul la muncă și este contrară Constituției, au decis săptămâna asta judecătorii CCR într-o decizie care va duce, odată publicată în Monitorul Oficial, la suspendarea efectelor prevederii problematice din Legea nr. 188/1999 privind Statutul funcționarilor publici.
"(...) măsura suspendării de drept a raportului de muncă al funcţionarului public, în situaţia în care funcţionarul public care a săvârşit o abatere disciplinară poate influenţa cercetarea administrativă, este o măsură excesivă, lipsită de obiectivitate și temeinicie, ducând la ruperea justului echilibru care trebuie să existe între drepturile și interesele în concurs, și anume dreptul la muncă al funcţionarului public și dreptul autorității/instituției publice de a lua măsurile necesare unei bune desfășurări a cercetării disciplinare", scrie în comunicatul CCR cu privire la decizia dată.
Prevederea declarată neconstituțională din Statutul funcționarilor publici este următoarea: "pe perioada cercetării administrative, în situația în care funcționarul public care a săvârșit o abatere disciplinară poate influența cercetarea administrativă, la propunerea motivată a comisiei de disciplină".
Măsura suspendării raportului de serviciu nu poate opera decât în cazul îndeplinirii condiției influențării cercetării administrative, de către funcționarul public implicat. Dar ea nu poate fi privită izolat de restul actului normativ, fiindcă în aceeași lege scrie că conducătorul autorității/instituției e obligat să-i interzică accesul funcționarului cercetat la documentele care pot influența cercetarea.
"Pe perioada cercetării administrative, în situația în care funcționarul public care a săvârșit o abatere disciplinară poate influența cercetarea administrativă, conducătorul autorității sau instituției publice are obligația de a interzice accesul acestuia la documentele care pot influența cercetarea sau, după caz, de a dispune mutarea temporară a funcționarului public în cadrul altui compartiment sau altei structuri a autorității ori instituției publice", se prevede în lege.
Reamintim, în acest context, că în 2016 a dispărut din Codul muncii cazul de suspendare automată a raportului de muncă pe parcursul cercetării disciplinare.
Notă: Deciziile CCR sunt definitive și general obligatorii din momentul publicării în Monitorul Oficial. Când un text de lege e declarat neconstituțional, cum e cazul de față, efectele sale juridice sunt suspendate pe o perioadă de 45 de zile de la data publicării în Monitor a deciziei CCR, urmând ca, după acest termen, să-și piardă definitiv efectele, în contextul în care legiuitorul nu le aduce în acest timp modificări constituționale.
Comentarii articol (0)