Ultimul val de modificări fiscale a fost adus de OUG nr. 25/2018, care prevede și posibilitatea ca microîntreprinderile să deducă din impozitul pe care-l datorează statului sumele pe care le acordă cu titlu de sponsorizări. Vorbim de o chestiune nou introdusă, dar cu ceva condiții. Sponsorizările trebuie făcute, de exemplu, doar entităților care sunt furnizori de servicii sociale acreditați, cu cel puțin un serviciu social licențiat.
"Microîntreprinderile care efectuează sponsorizări, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 (...) pentru susținerea entităților nonprofit și a unităților de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor până la nivelul valorii reprezentând 20% din impozitul pe veniturile microîntreprinderilor datorat pentru trimestrul în care au înregistrat cheltuielile respective", scrie acum în Codul fiscal.
Codul fiscal trimite la Legea sponsorizării, ceea ce înseamnă că trebuie respectate cerințe precum încheierea în scris a unui contract de sponsorizare.
Important! Această facilitate fiscală pentru microfirme e valabilă de la 1 aprilie 2018.
În continuare, abonații serviciului avocatnet.ro premium pot afla mai multe despre modul cum se pot asigura că entitatea pe care vor să o sponsorizeze este eligibilă, astfel încât deducerea să fie acceptată în termenii legislației fiscale.
Verificați listele furnizorilor de servicii acreditați
Ministerul Muncii publică și actualizează periodic listele cu furnizorii de servicii sociale acreditați și cu serviciile sociale licențiate în conformitate cu legea. Listele pe care le-am găsit acum au fost actualizate chiar la începutul lunii trecute.
Potrivit Legii nr. 292/2011, furnizori privaţi de servicii sociale pot fi: organizaţiile neguvernamentale, respectiv asociaţiile şi fundaţiile, cultele recunoscute de lege, persoanele fizice autorizate, filialele şi sucursalele asociaţiilor şi fundaţiilor internaţionale recunoscute legal, dar și operatorii economici cu scop lucrativ.
În Codul fiscal scrie că însă microfirmele pot face sponsorizări deductibile doar către entitățile nonprofit și unitățile de cult, care sunt furnizori de servicii sociale acreditați cu cel puțin un serviciu social licențiat.
Însă pe listele de la Ministerul Muncii sunt mai multe tipuri de furnizori, peste 3300 la număr, iar nu toți se încadrează în prevederile Codului fiscal. Sponsorizările trebuie făcute către asociații, fundații și unități de cult (parohii, de exemplu), care încă mai au acreditarea pentru serviciile sociale și care au cel puțin un serviciu social licențiat. Prin urmare, trebuie verificate aceste aspecte, pe listele respective, înainte de a face contractul de sponsorizare cu entitatea X (toate informațiile necesare sunt vizibile pe liste).
De pildă, entități eligibile la acest moment sunt cele care se ocupă cu îngrijirea la domiciliu a celor cu dizabilități, cele care oferă locuințe protejate, centrele de recuperare, casele de tip familial, cantinele sociale, căminele pentru vârstnici, adăposturile de noapte, centrele de criză, centrele pentru copii cu dizabilități ș.a.
Notă: În condițiile în care microfirmele nu scad sponsorizările din impozitul aferent trimestrului în care au acordat banii, sumele în cauză pot fi reportate în următoarele trimestre. Mai multe detalii despre asta puteți citi aici, în a doua parte a materialului.