Energia, scumpită artificial de înţelegeri ilegale
Despăgubirea consumatorilor casnici pentru facturile umflate la electricitate este greu de făcut. Consiliul Concurenţei a amendat cu 16 milioane de euro cinci companii care vindeau contoare la suprapreţ şi o companie care distribuie energia. Deşi înţelegerea dintre companii ar fi dus la facturi mai mari, autorităţile nu s-au înţeles încă prin ce metodă vor fi despăgubiţi consumatorii.
Inspectorii au ajuns la concluzia că, timp de 7 ani, cele 6 companii şi-ar fi împărţit licitaţiile organizate de distribuitorii de energie electrică astfel încât fiecare să câştige contracte de furnizare a contoarelor. Iar asta ar fi dus la scumpirea echipamentelor. Acuzaţia e infirmată însă de reprezentanţii companiilor de utilităţi.
„Nu există suspiciune că ar fi cumpărat la suprapreț. N-au niciun interes operatorii de distribuție să cumpere la suprapreț. Investigația Consiliului Concurenței nu spune că are impact în factură. Spune că ANRE-ul trebuie să analizeze dacă este cazul reducerii tarifelor de distribuție pentru perioada în care ei au aceste acuzații la adresa producătorilor de echipamente”, spune Silvia Vlăsceanu, reprezentant al Asociației companiilor de utilități.
Când va fi gata, autostrada Sibiu-Piteşti va avea nouă tuneluri
Nici nu au început lucrările și cea mai așteptată autostradă a României, Sibiu-Piteşti, suferă modificări. Cu doar 11 kilometri rămași de scos la licitație, șefii de la Drumuri anunță că șoseaua de mare viteză va avea 9 tuneluri cu o lungime totală de 8 kilometri și 8 noduri rutiere. Potrivit traseului stabilit în urmă cu doi ani, autostrada avea pe parcurs cu două tuneluri mai puțin și cu două noduri mai mult. Cine vrea să construiască autostrada trebuie întâi să demonstreze că ştie să facă tuneluri şi că are şi cu ce.
Când va fi gata, autostrada Sibiu-Piteşti va avea nouă tuneluri.
Alin Şerbănescu, purtătorul de cuvânt al CNAIR: „60 la sută din costuri sunt date de aceste structuri, aceste lucrări de artă însemnând tuneluri şi viaducte. Avem 130 de viaducte şi 8 kilometri de tuneluri”.
Cele mai grele lucrări vor fi la cei 68 de kilometri dintre Boița-Cornetu și Tigveni, unde se află 8 din cele 9 tuneluri ale autostrăzii. Faţă de traseul din 2016 s-au mai adăugat două, în zona unde autostrada va ocoli localitatea Boița, la ieșirea din Valea Oltului.
Mașini electrice fabricate de chinezi în România?
România ar putea avea, în curând, o fabrică chineză de maşini electrice. Producătorul ZhiDou a inclus ţara noastră pe lista scurtă finală ca destinaţie în care să îşi construiască o fabrică europeană.
Investiţia este estimată undeva la 400 de milioane de euro, iar în competiţie cu România se mai află Slovacia, Polonia şi Ungaria, însă bătălia se preconizează că se va da între ţara noastră şi Slovacia.
Avantajul României este că statul acordă o subvenţie de 50% pentru maşinile electrice, faţă de 35% în Slovacia. De partea cealaltă, Slovacia are avantajul unei apropieri mai mari de piața din vestul Europei.
O decizie definitivă a companiei chineze de automobile va fi anunţată în toamna acestui an. Planul chinezilor, care se concentrează în principal pe mașini electrice de dimensiune redusă, este să înceapă producția în 2020.
Comentarii articol (0)