În urma unei anchete privind sectorul comerțului electronic, Consiliul Concurenței a găsi nereguli pe care le bănuiam cu toții de ceva vreme: reducerile pe care comercianții din online le practică, mai ales cu ocazia Black Friday, nu sunt tocmai reduceri de preț -- cel puțin, nu așa cum prevede legislația că ar trebui să fie -- iar cumpărătorul e lăsat să creadă că cumpără la un preț redus cu mult mai mult decât e de fapt. Prin urmare, Consiliul propune modificări ale legislației, astfel încât comercianții să arate clar evoluția prețului.
"În urma anchetei sectoriale, autoritatea de concurenţă consideră necesară modificarea cadrului legal, astfel încât fiecare magazin online să aibă obligaţia de a afişa, pentru fiecare produs comercializat, informaţii privind evoluţia preţului de referință şi al preţului practicat în ultimele 30 de zile. Consiliul Concurenţei va colabora cu Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor în scopul îmbunătăţirii cadrului legal în vederea restabilirii mecanismelor concurenţiale în cadrul campaniilor promoţionale", scrie în comunicatul transmis de instituție săptămâna aceasta.
Ce nereguli au îndemnat reprezentanții Consiliului Concurenței să caute modificarea legislației? Conform informațiilor oferite, prețul tăiat afișat de comercianții online e mai mare decât prevede legea că ar trebui să fie la aproximativ 80% din produsele monitorizate.
"Mai mult, Consiliul Concurenţei a constatat că în cazul a aproximativ 29% din produsele monitorizate, de Black Friday 2017, preţul tăiat a fost mai mare chiar decât preţul maxim practicat în ultimele 30 de zile. Acest fapt indică o creștere/menținere artificială a prețului de referință de Black Friday", mai scrie în comunicat, unde se mai precizează și că produsele sunt ținute la preț redus timp îndelungat, prețurile de Black Friday fiind comparabile cu cele din alte campanii de reduceri.
"Black Friday se individualizează mai degrabă ca o campanie de volum, decât de reducere a preţurilor", spun reprezentanții Consiliului Concurenței. |
În continuare, abonații premium avocatnet.ro pot afla mai multe despre cadrul legal privind fixarea prețurilor la vânzările cu preț redus și recomandările de care ar trebui să țină cont comercianții pentru a nu fi suspectați de încălcarea legislației.
Reguli de fixare și anunțare a prețurilor reduse
Cadrul legal la care ne raportăm când vorbim de prețuri și reduceri este Ordonanța Guvernului nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață, unde, în prezent, nu se regăsește o regulă care să-i forțeze pe comercianți să arate cum s-a modificat prețul de referință (adică prețul la care se aplică reducere și care apare "tăiat").
Ce prevede această ordonanță referitor la vânzările cu preț redus (lichidări, soldări, vânzări de fabrică/depozit, vânzări promoționale, vânzări accelerate etc.), în ceea ce privește fixarea prețurilor și publicitatea lor:
-
orice comerciant care anunță o reducere de preț trebuie să o raporteze la prețul de referință practicat în același spațiu de vânzare pentru produse sau servicii identice; prețul de referință reprezintă cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus; în analiza Consiliului Concurenței, încălcarea acestei obligații a fost des întâlnită, întrucât prețul la care se aplica reducerea era mai mare chiar decât cel mai mare preț de referință practicat în ultimele 30 de zile;
-
orice anunț de reducere de prețuri trebuie să se adreseze ansamblului consumatorilor și să indice în cifre o reducere în raport cu prețurile de referință (fac excepție publicitățile comparative de preț, anunțurile publicitare exclusiv literare, care nu conțin cifre, anunțurile de preț de lansare a unui nou produs pe piață, anunțurile publicitare orale efectuate exclusiv în interiorul magazinului pentru reduceri de prețuri la un anumit raion, pentru o foarte scurtă perioadă a unei zile de vânzare);
-
publicitatea prin catalog și ofertele de reducere de prețuri, lansate de comercianții care practică vânzarea prin corespondență, pot fi valabile numai până la epuizarea stocurilor, cu condiția ca această mențiune să figureze vizibil și lizibil în catalog; în plus, orice anunț de reducere de preț exprimată în valoare absolută sau în procent trebuie efectuat vizibil, lizibil și fără echivoc pentru fiecare produs sau grupă de produse identice;
- o reducere de preț nu poate fi prezentată ca o ofertă gratuită a unei părți din produs și/sau serviciu.
Aceeași OG 99/2000 cataloghează drept publicitate înșelătoare orice anunț de reducere care nu corespunde reducerii practicate efectiv în raport cu prețul de referință.
"Toate documentele justificative legale care atestă veridicitatea prețului de referință trebuie să fie păstrate pentru a putea fi prezentate ori de câte ori este nevoie organelor de control abilitate", impune OG nr. 99/2000.
O bilă albă pentru cei care le arată cumpărătorilor evoluția prețului de referință
Obligarea comercianților din online să arate evoluția prețului de referință ar trebui să fie propusă prin proiect de act normativ în dezbatere și adoptată la nivelul Executivului pentru a deveni realitate. Și ca să fie realmente o obligație ar trebui să fie însoțită și de sancțiune pentru cei care nu o respectă. Pentru că de nerespectarea regulilor enunțate mai sus nu atârnă nicio sancțiune, momentan, în OG nr. 99/2000.
Totuși, până când chestiunea asta să intre în vigoare, Consiliul Concurenței lansează și un sfat pentru comercianții care vor să înlăture suspiciunile cu privire la publicitatea înșelătoare:
"Mai mult, pentru a elimina suspiciunile cu privire la veridicitatea reducerilor aplicate, Consiliul Concurenței recomandă retailerilor online să pună la dispoziția clienților prin intermediul platformelor proprii un sistem prin care aceștia să poată verifica istoricul de preț, chiar și în afara unei obligații legale în acest sens", potrivit comunicatului Consiliului.
Comentarii articol (0)