Sunt de acord că legile, în sens larg, nu sunt perfecte și nu țin întotdeauna pasul cu dezvoltarea societății, așa cum sunt de acord că nu întotdeauna instituțiile și autoritățile cunosc și aplică dispozițiile legale, așa cum sunt ele, perfectibile.
Deși putem spune că întotdeauna este loc de mai bine, în ultima perioadă activitatea Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor s-a intensificat și, pe lângă sancțiunile aplicate atunci când a constatat încălcarea dispozițiilor legale, a comunicat că a informat organele penale competente în România cu privire la cazurile de înșelăciune constatate, ca urmare a acestor controale.
Concret, comisarii ANPC au constatat faptul că operatorul economic promova produse ca fiind la reducere de preț, fără a aplica reducerile din prețul de referință (cel mai scăzut preț practicat în același spațiu de vânzare în perioada ultimelor 30 de zile, înainte de data aplicării prețului redus), fiind depistate peste 1000 de produse cu abateri de preț, afișate pe site.
„Reprezentanții Altex au afirmat, cu ocazia discuțiilor pe acestă temă, că ei nu pot fi corecți într-o piață în care nimeni nu e. Ca urmare a neregulilor constatate, operatorul economic a fost sancționat cu amendă contravențională în cuantum de 50.000 lei și a fost propusă, ca măsură complementară, suspendarea activității până la încetarea practicii comerciale incorecte.”, transmite ANPC în comunicat.
Conform art. 244 alin (1) și (2) din Codul penal:
- Înșelăciunea reprezintă inducerea în eroare a unei persoane prin prezentarea ca adevărată a unei fapte mincinoase sau ca mincinoasă a unei fapte adevărate, în scopul de a obține pentru sine sau pentru altul un folos patrimonial injust și dacă s-a pricinuit o pagubă, se pedepsește cu închisoarea de la 6 luni la 3 ani.
- Înșelăciunea săvârșită prin folosirea de nume sau calități mincinoase ori de alte mijloace frauduloase se pedepsește cu închisoarea de la unu la 5 ani, iar dacă mijlocul fraudulos constituie prin el însuși o infracțiune, se aplică regulile privind concursul de infracțiuni.
Având în vedere că ne aflăm într-o perioadă în care comercianții derulează campanii de reducere, ANPC îi sfătuiește pe consumatori să manifeste atenție sporită atunci când doresc să achiziționeze bunuri, în perioada reducerilor, pentru a se proteja, în cazul în care apar abateri de la legislația în vigoare practicate de unii dintre operatorii economici și îi asigură pe cetățeni că supraveghează, la rândul său, permanent piața pentru a preîntâmpina sau sancționa astfel de cazuri. Sesizările pot fi transmise și prin mijloace de comunicare electronică, conform instrucțiunilor afișate pe pagina de web a ANPC.
Reamintim, în acest context, că în România se va implementă în curând o directivă europeană ce aduce noi obligații pentru comercianți privind afișarea prețurilor: comercianții vor fi obligați să afișeze, în anunțul de reducere, care a fost prețul anterior aplicat înaintea reducerii de preț, dar nu orice preț anterior, ci cel mai scăzut practicat în ultimele 30 de zile înainte de data aplicării reducerii de preț anunțate, iar cei care nu respectă obligația vor risca amenzi între 7-35.000 de lei.
În mai 2018, până să fie adoptată directiva ce urmează să fie transpusă și la noi, însuși Consiliul Concurenței propunea o reglementare similară, care să oblige comercianții să arate pe platformele pe care le folosesc modificările prețurilor de referință pe care le prezintă consumatorilor ca reduse. În urma unei anchete privind sectorul comerțului electronic, Consiliul Concurenței spunea atunci că a găsi nereguli pe care, oricum, le bănuiam cu toții demult: reducerile pe care comercianții din online le practică, mai ales cu ocazia Black Friday, nu sunt tocmai reduceri de preț -- cel puțin, nu așa cum prevede legislația că ar trebui să fie -- iar cumpărătorul e lăsat să creadă că cumpără la un preț redus cu mult mai mult decât e de fapt. Prin urmare, Consiliul propune modificări ale legislației, astfel încât comercianții să arate clar evoluția prețului.
Comentarii articol (0)