ACCES GRATUIT
La ce nereguli să fii atent de Black Friday privind prețurile, valabilitatea ofertelor și condițiile de livrare/retur. Adresă specială a ANPC unde poți face reclamații
Comercianții profită de neatenția consumatorilor și de entuziasmul creat de reducerile anunțate de Black Friday. Anul acesta, mai mult ca anii precedenți, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a anunțat că a amendat mai multe magazine mari care ofereau reduceri înșelătoare cumpărătorilor din online și nu numai. În acest context, ANPC a înființat o „divizie” specială de control, care se concentrează pe reducerile de Black Friday, dar și o adresă specială de e-mail la care consumatorii pot trimite reclamații și orice dovezi consideră necesare pentru a arăta neregulile constatate.
Articolul continuă mai jos
„În prima zi de activitate (11 noiembrie - n.red.), Comandamentul Special Black Friday a verificat 11 mari operatori economici care promovau reduceri speciale în acesată perioadă.
Volumul amenzilor contravenționale aplicate tuturor operatorilor controlați s-a ridicat la 275.000 lei, dat fiind ca s-a constatat că:
- se practicau vânzări cu preț redus, în condițiile în care prețul de referință afișat pe site nu era cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, prin modul incorect de calcul al prețului redus creându-se premisa existenței unui avantaj specific prețului, consumatorii fiind determinați să ia o decizie de tranzacționare pe care nu ar fi luat-o dacă ar fi cunoscut realitatea;
- lipsa indicării, pe site-ul societății, în mod clar și neechivoc a datei la care încetează oferta sau dacă oferta se referă la stocul de bunuri disponibil”, scrie în
comunicatul ANPC publicat joi pe site-ul Autorității.
Cu această ocazie, Autoritatea anunță că există și
o adresă specială la care consumatorii pot să facă reclamații legate de Black Friday:
bf@anpc.ro. ANPC „
îi invită pe toți cetățenii care constată orice neregulă legată de promoțiile din această perioadă să scrie, să trimită fotografii sau orice document consider că ne poate fi de folos în demersul nostru, în slujba lor”.
Un consumator prudent ar trebui să știe ce e în neregulă sau ce ar putea fi în neregulă cu astfel de promoții făcute de Black Friday. Prin urmare, am adunat laolaltă mai multe chestiuni pe care chiar ANPC le-a subliniat în ultimii ani legat de reducerile făcute de comercianți și care sunt încălcări ale legislației privind protecția consumatorilor. Așadar, iată la ce ar trebui să fim atenți când facem cumpărături online (și nu numai):
- comerciantul nu precizează în mod clar și neechivoc când începe și când se termină oferta;
- comerciantul nu precizează dacă oferta vizează doar stocul disponibil;
- nereguli privind prețul:
- ni se spune că prețul e redus, în condițiile în care prețul de referință afișat pe site nu e cel mai mic preț practicat în ultimele 30 de zile, așa cum cere legea;
- prețul redus e incorect calculat;
- produsul avea un preț în site și un cu totul alt preț la finalizarea tranzacției, după ce a fost adăugat în coș;
- reducerile de Black Friday nu anulează dreptul de returnare în 14 zile a produsului; acesta e prevăzut de lege indiferent de reducerile de acest tip; mai mult, returnarea înseamnă banii înapoi, nu oferirea de cupoane sau alte produse în schimb; de asemenea, rambursarea banilor NU se face „doar la magazin”.
- potrivit OUG nr. 34/2014, comercianții trebuie să livreze produsele comandate în termen de cel mult 30 de zile, nici o zi în plus;
- garanția de doi ani nu poate fi prezentată ca un bonus sau ofertă din partea vânzătorului, pentru că e prevăzută de lege, comerciantul fiind obligat să o ofere; aceasta este garanția legală;
- garanția comercială înseamnă, de fapt, prelungirea cu o perioadă de timp a celei legale - aici putem vorbi de o potențială ofertă a comerciantului, dacă oferă mai mult decât cei doi ani ori că are dreptul să ceară bani pentru prelungirea aceasta.
Bine de știut: Pe lângă adresa special pusă la dispoziție pentru reclamațiile legate de Black Friday, orice altă reclamație la ANPC poate fi transmisă în scris sau în format electronic, folosind un formular de sesizare online. Reclamațiile sau sesizările depuse la ANPC trebuie făcute în nume personal, cele care sunt transmise în mod anonim sau în care nu sunt trecute datele de identificare ale persoanei care reclamă “nu se iau în considerare și se clasează”, conform OG nr. 27/2002 privind reglementarea activității de solutionare a petițiilor.
--
Acest material este destinat exclusiv informării dumneavoastră personale, conform
termenilor și condițiilor de furnizare a serviciilor avocatnet.ro. Dacă reprezentaţi o instituţie media sau o companie şi doriţi un acord pentru republicarea articolelor noastre, va rugăm să ne trimiteţi o solicitare pe adresa
office@avocatnet.ro.
Comentarii articol (0)