Joi, Curtea de Justiție a Uniunii Europene (CJUE) s-a pronunțat într-o cauză ce privește modul de afișare a reducerilor de preț către consumatori, stabilind că orice reducere de preț comunicată de comercianți trebuie să se bazeze pe cel mai scăzut preț aplicat în ultimele 30 de zile, conform Directivei 98/6/CE, pentru a proteja consumatorii de practici comerciale înșelătoare. În esență, instanța de trimitere a solicitat CJUE să răspundă la două întrebări: dacă procentul de reducere indicat de comerciant se poate referi numai la acel preț anterior care reprezintă cel mai mic preț din ultimele 30 de zile și dacă orice fel de anunț privind o potențială reducere de preț, de tipul „preț șoc”, trebuie să respecte aceleași reguli. Citește articolul
Pentru a răspunde criticilor din spațiul public cu privire la fenomenul de „shrinkflation”, Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) a pus în primăvară în dezbatere un proiect de ordin cu reguli privind informarea consumatorilor la comercializarea produselor preambalate a căror cantitate a fost modificată. Publicat azi în Monitorul Oficial, noul ordin ANPC va produce efecte începând cu 10 octombrie. Citește articolul
Pentru a le furniza clienților informații clare și ușor de înțeles și pentru a nu-i induce în eroare, comercianții, inclusiv cei online, trebuie să afișeze toate prețurile produselor, adică cel întreg și cel redus ca urmare a folosirii unui card de fidelitate, la aceeași dimensiune, potrivit unui ordin al Autorității Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) care se aplică din 26 iulie 2023. Practic, comercianții care au programe de fidelizare nu mai au voie să afișeze prețul redus mai mare decât cel întreg. În același timp, nu mai pot fi cerute cardurile de fidelitate în lipsa unui beneficiu concret la o vânzare de produse. Citește articolul
Încă de la finalul lunii mai a acestui an, comercianții care oferă reduceri au obligația să afișeze, pe lângă prețul redus, și cel mai mic preț practicat pentru respectivul produs în ultimele 30 de zile. Acest lucru este menit să scoată la iveală ofertele înșelătoare, mai ales în contextul actual de Black Friday. Nerespectarea acestei obligații le poate aduce vânzătorilor cele mai mari amenzi care pot fi acordate pe baza cadrului legislativ aplicabil în materia prețurilor produselor. Citește articolul
Practica unora dintre comercianți de a ridica prețurile produselor doar pentru a oferi un preț mai mic cu ocazia reducerilor de Black Friday și care, în realitate, nu indică nicio schimbare a prețului respectiv poate fi reclamată de către consumatori și sancționată de către autorități. Ținând cont de faptul că, peste numai câteva zile, începe perioada cu cele mai mari reduceri de preț din an, iată cum poate fi reclamată această practică a magazinelor care încearcă să-și păcălească clienții. Citește articolul
Mai multe prevederi care au apărut în dezbatere încă de prin 2019 au văzut „lumina” luna aceasta - vorbim de două acte normative, o ordonanță și o hotărâre de Guvern, care au apărut în Monitorul Oficial și care se vor aplica de sâmbăta asta, iar cei vizați sunt comercianții din aproape toate mediile de vânzare. Iar, dacă tot suntem la final de lună, ne uităm și la alte două acte normative apărute luna asta ce vizează plățile cu cardul și pe cele ramburs. Citește articolul
Pentru a ne alinia imperativelor europene, cei care comercializează produse vor fi obligați să afișeze la raft, pe lângă reducere, cel mai mic preț practicat pentru produsul redus în ultimele 30 de zile, potrivit HG adoptate de Guvern și publicate joi în Monitorul Oficial. Nerespectarea noilor reguli va atrage amenzi de până la 30.000 de lei. Deși noua reglementare fusese pusă mai demult în dezbatere, acum peste un an, acesta vine să transpună o directivă europeană abia acum, iar întârzierea Guvernului înseamnă pentru comercianți alinerea la noile reguli într-un timp extrem de scurt. Citește articolul
Reducerile de Black Friday seamănă destul de mult, dacă ne uităm în urmă câțiva ani: sunt comercianți care, deși atenționați an de an că procedează nu doar neconcurențial, dar și contrar normelor stabilite pentru protecția consumatorilor, continuă să prezinte reduceri care sunt înșelătoare pe platformele de achiziții online sau la raft. Recenta amendă aplicată de Protecția Consumatorului unui mare comerciant din România ne demonstrează un lucru: că e datoria noastră, de fapt, în calitate de consumatori, să fim atenți să nu fim înșelați de vânzător. Citește articolul