Mai exact, în contextul reducerilor de Black Friday (și nu numai), comercianții au obligația ca, pe lângă prețul redus, să afișeze cel mai mic preț pentru respectivul produs din ultimele 30 de zile sau, dacă a fost expus de curând, cel mai mic preț înainte de aplicarea reducerii. Cel mai mic preț anterior trebuie indicat într-un mod clar, lizibil și ușor de identificat.
În situația în care reducerea de preț se aplică treptat, pe perioada aceleiași campanii de reducere, prețul anterior este considerat prețul fără reducere înainte de aplicarea reducerii de preț.
Important de reținut este că prețul cel mai mic al produsului redus trebuie să fie cel din magazinul unde este afișat produsul, nu de la alte magazine, după cum este menționat și în prevederea amintită mai sus - "cel mai scăzut preț practicat de vânzător în aceeași suprafață de vânzare".
La fel de important este că nu prevăzută nicio diferență între magazinele fizice și cele online în cadrul legislativ amintit, ambele tipuri intrând în categoria comercianților și având aceleași obligații legate de prețuri.
În cazul produselor perisabile, perioada de referință este de 10 zile, și nu de 30 de zile.
Amenda pentru nerespectarea acestei obligații este cea mai mare prevăzută de HG 947
Neindicarea prețului anterior aplicat de vânzător ca urmare a unui anunț de reducere a prețului se poate sancționa cu amendă de la 5.000 și 30.000 lei.
Pe de altă parte, orice amendă aplicată în baza HG 947/2000 poate fi plătită la jumătate "în termen de cel mult 15 zile de la data înmânării sau comunicării procesului-verbal", conform Ordonanței privind regimul contravențiilor nr. 2/2001.
Totuși, când stabilesc sancțiunea aplicabilă, comisarii Autorității Naționale pentru Protecția Consumatorilor trebuie să aibă în vedere următoarele criterii:
- natura, gravitatea, amploarea și durata încălcării;
- orice acțiune întreprinsă de comerciant pentru a atenua sau a repara prejudiciul suferit de consumator;
- orice încălcare anterioară săvârșită de comerciant;
- beneficiile financiare dobândite sau pierderile evitate de comerciant datorită încălcării, dacă sunt disponibile datele relevante;
- sancțiunile aplicate comerciantului pentru aceeași încălcare în alte state membre, în cazurile transfrontaliere în care sunt disponibile informații cu privire la astfel de sancțiuni printr-un mecanism european;
- orice alt factor agravant sau atenuant aplicabil circumstanțelor cazului.
- și cu un alt preț, acesta fiind cel mai mic preț aplicat pentru respectivul produs în ultimele 30 de zile.