Telemunca este "forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat şi voluntar, îşi îndeplineşte atribuţiile specifice funcţiei, ocupaţiei sau meseriei pe care o deţine, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puţin o zi pe lună, folosind tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor". Aceasta e definiția pe care o regăsim în Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă.
Reglementarea telemuncii a intrat în vigoare luna trecută, dar unele probleme practice se pot pune deja, chiar și după doar o lună. De pildă, e o discuție ce se poate face cu privire la evidența orelor de lucru ale telesalariaților.
"Un prim aspect dificil legat de telemuncă va fi modul de organizare a programului de lucru de așa natură încât evidența orelor efectuate să fie corectă. Pontajul va fi electronic, în mod clar. Însă chiar și așa, există mai multe aspecte de luat în calcul", ne-au transmis cei de la BIA Human Resource Management Services.
În continuare, abonații premium avocatnet.ro pot afla mai multe despre:
- necesitatea de a face unele investiții de către firme;
- particularitatea evidențelor pentru acești salariați;
- transparentizarea înțelegerii cu telesalariatul, mai ales în contextul unor vizite ale inspectorilor muncii.
Investițiile în software vor fi necesare pentru o evidență exactă
"În companiile care vor agrea ideea de telemuncă vor exista investiții în soft-uri care să permită o evidență foarte clară a orelor de lucru, cu ora de început și ora de sfârșit de program", spun specialiștii de la BIA Human Resource Management Services.
De ce atâta precizie în privința evidenței muncii? Să ne amintim că, din august anul trecut, în Codul muncii s-au făcut modificări la capitolul evidențelor de muncă, iar una dintre modificări e legată de evidențele detaliate. "Angajatorul are obligația de a ține la locul de muncă evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat, cu evidențierea orei de începere și a celei de sfârșit al programului de lucru, și de a supune controlului inspectorilor de muncă această evidență, ori de câte ori se solicită acest lucru", scrie acum în Codul muncii.
Iar o și mai recentă modificare a Codului vine cu precizări fix pentru salariații ce lucrează de acasă: "Pentru salariații mobili și salariații care desfășoară muncă la domiciliu, angajatorul ține evidența orelor de muncă prestate zilnic de fiecare salariat în condițiile stabilite cu salariații prin acord scris, în funcție de activitatea specifică desfășurată de către aceștia".
Să-l credem pe telesalariat pe cuvânt?
Se va merge pe buna-credință în ceea ce privește evidența orelor de lucru, precum și a orelor suplimentare, au adăugat specialiștii, atenționând totodată asupra faptului că Legea telemuncii prevede obligația angajatorului de a solicita în scris efectuarea orelor suplimentare.
Da, munca suplimentară e posibilă la contractele de telemuncă. În lege scrie că "la solicitarea angajatorului și cu acordul scris al telesalariatului cu normă întreagă, acesta poate efectua muncă suplimentară".
În lipsa acordului scris al telesalariatului, angajatorul care și-a pus salariatul să lucreze peste normă (întreagă) poate fi amendat de inspectori cu o amendă de 5.000 de lei, conform legii.
Trebuie să știe și alții care e programul telesalariatului
"Programatorul va rămâne un element central al companiilor în care se prestează activitate în regim de telemuncă. Programul de lucru asupra căruia s-a convenit de către părți (angajator și angajat) trebuie transpus în cadrul programatorului, iar acesta trebuie afișat la sediul angajatorului și va putea fi consultat de către inspectorii de muncă, precum și de alte persoane abilitate să îl consulte. De asemenea, modul de organizare al programului de lucru trebuie prevăzut în regulamentul intern și/sau în contractul colectiv la nivel de unitate", au mai precizat cei de la BIA Human Resource Management Services.
Conform Legii nr. 81/2018, sunt anumite elemente care trebuie să se găsească obligatoriu în contractul de telemuncă, printre care se numără și: perioada și/sau zilele în care salariatul își desfășoară activitatea la un loc de muncă organizat de angajator, locul/locurile desfăşurării activităţii de telemuncă, convenite de părţi, precum și modalitatea de evidenţiere a orelor de muncă prestate de telesalariat.
Înțelegerea dintre telesalariat și angajator cu privire la cum, unde și când se face telemunca nu trebuie să fie cunoscută doar de ei doi și, eventual, încă vreo doi alți angajați din companie. Din motivele enunțate de specialist mai sus, e necesar ca programul de lucru al telesalariatului să fie cunoscut și "bătut în cuie" pentru ca toți curioșii să-l vadă: ceilalți colegi de muncă, care nu sunt telesalariați, de pildă, ca să nu mai zicem de inspectori. E vorba, până la urmă, și de o chestiune de transparență, dincolo de discuțiile legale și conexe problemelor legale.
Comentarii articol (0)