Telesalariatul beneficiază de toate drepturile recunoscute prin lege, prin regulamentele interne și contractele colective de muncă aplicabile salariaților care au locul de muncă la sediul sau domiciliul angajatorului, scrie în Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă. Asta ar putea însemna, deci, și dreptul la tichete de masă, dacă angajatorul respectiv le acordă în mod obișnuit.
Dacă ne gândim însă la un telesalariat care va lucra de acasă, iar angajatorul consideră că tichetele de masă n-ar mai fi necesare, s-ar proceda sau nu corect? Specialiștii de la BIA Human Resource Management Services consideră că în practică ar putea să se creeze eventuale discriminări aici.
În continuare, abonații premium avocatnet.ro pot citi mai multe despre:
- de ce telesalariații care lucrează de acasă ar putea fi lipsiți de acordarea tichetelor de masă;
- cum se poate ajunge la discriminări între salariați;
- de ce modificarea unor acte interne ar fi necesară.
Ce indiciu oferă legea în cazul muncii acasă
Acordarea tichetelor de masă e reglementată de Legea nr. 142/1998. "Salariatul poate utiliza, lunar, un număr de tichete de masă cel mult egal cu numărul de zile în care este prezent la lucru în unitate", scrie în această lege, de unde și concluzia că tichete de masă pot primi, ca regulă, doar cei care sunt prezenți la lucru la unitatea angajatorului (în lege nu e detaliată însă noțiunea folosită).
Prin urmare, cei care muncesc la domiciliu (nu ca telesalariați), în condițiile din Codul muncii, au fost puși adesea pe lista celor care nu au dreptul la tichete de masă. Apoi, cei care sunt delegați, de pildă, primesc acea indemnizație care acoperă sau ar trebui să acopere și indemnizația de hrană.
Poate vrei să citești și: Munca la domiciliu vs. telemunca acasă: Cum le deosebim?
Dacă facem o paralelă cu munca la domiciliu, atunci și telesalariatul care lucrează de acasă ar putea să nu primească tichete de masă în zilele în care face telemuncă la domiciliu. În schimb, pentru zilele când vine în unitate (telemunca presupune că se muncește măcar o zi pe lună în altă locație), telesalariatul ar putea primi tichete de masă.
Dar dacă se muncește în mai multe locuri?
"Un aspect ce nu rezultă din noua legislație (Legea nr. 81/2018 - n.red.) și care va trebui lămurit este cel referitor la acordarea tichetelor de masă pentru telesalariații care își desfășoară activitatea și de la sediul angajatorului, și de acasă ,dar și din alte locații. În ce condiții vor primi telesalariații tichete de masa? Vor apărea situații pe care telesalariații le vor considera ca fiind situații de discriminare", atrag atenția cei de la BIA Human Resource Management Services.
Chestiunea va trebui lămurită în primul rând la nivelul fiecărui angajator, pentru a se evita neînțelegerile. Dacă angajatorul nu va acorda tichete de masă decât pentru zilele când telesalariații se află efectiv la birou, atunci va trebui să clarifice acest aspect.
Acordarea tichetelor de masă nu este o obligație, conform Legii nr. 142/1998, pentru că depinde de veniturile și cheltuielile angajatorului. "Angajatorul, în urma consultării cu reprezentanții salariaților sau cu organizațiile sindicale legal constituite, este cel care are libertatea de a decide dacă acordă tichete de masă și sub ce formă", spuneau specialiștii, într-un material mai vechi referitor la acordarea tichetelor de masă.
De asemenea, tichetele de masă se pot acorda și preferențial, dar acordarea lor, oricum s-ar face, trebuie prevăzută în contractele colective de muncă.
"Angajatorii, împreună cu organizațiile sindicale legal constituite sau, acolo unde nu este constituit un sindicat, cu reprezentanții salariaților, stabilesc prin contractele colective de muncă clauze privind acordarea alocației individuale de hrană sub forma tichetelor de masă, precum și forma suportului acestora, respectiv suport electronic și/sau hârtie, care să prevadă: a) numărul salariaților din unitate care pot primi lunar tichete de masă, precum și valoarea nominală a tichetului de masă, în limita celei prevăzute de lege, ținând seama de posibilitățile financiare proprii ale angajatorilor; b) numărul de zile lucrătoare din lună pentru care se distribuie tichete de masă salariaților; c) criteriile de selecție privind stabilirea salariaților care primesc tichete de masă, ținând seama de condițiile concrete de lucru în care își desfășoară activitatea unele categorii de salariați, de prioritățile socioprofesionale și de alte elemente specifice activității", scrie în nomele de aplicare ale Legii privind tichetele de masă, adică Hotărârea Guvernului nr. 23/2015.
Dacă salariatul X devine, de la 1 iunie, telesalariat, iar el primește tichete de masă, în contextul în care lucrează de acasă, de pildă, s-ar putea dovedi necesare modificări la contractul colectiv de muncă referitor la acordarea acestor tichete. Practic, dacă locul de desfășurare a activității este nu doar unitatea angajatorului, iar acest lucru contează în acordarea tichetelor, ne putem pune întrebarea ce se va întâmpla dacă telesalariatul, într-o lună de zile, nu va putea lucra de la locul desemnat pentru telemuncă și va veni zilnic la birou. Chestiunea poate deveni, așadar, destul de complicată.