Telemunca este reglementată prin Legea nr. 81/2018 privind reglementarea activității de telemuncă și permite desfășurarea muncii, prin intermediul tehnologiei, și în alte locuri decât biroul angajatorului sau domiciliul salariatului, cel puțin o dată pe lună.
"În mod concret, telemunca, diferită de ideea de muncă la domiciliu, reprezintă forma de organizare a muncii prin care salariatul, în mod regulat și voluntar, își îndeplinește atribuțiile specifice funcției, ocupației sau meseriei pe care o deține, în alt loc decât locul de muncă organizat de angajator, cel puțin o zi pe lună, folosind tehnologia informației și comunicațiilor. O provocare majoră pe care angajatorii o vor lua în considerare atunci când doresc să apeleze la telesalariați va fi cea de a identifica personal potrivit", spun specialiștii de la BIA Human Resource Management Services.
În continuare, abonații premium avocatnet.ro pot citi mai multe despre:
- de ce alegerea telesalariaților e foarte importantă;
- problema mai multor locuri din care telesalariatul lucrează;
- riscul de a nu avea un control real asupra muncii telesalariatului.
Oricine poate fi telesalariat? Nu chiar
"Să ținem cont de faptul că orice activitate profesională desfășurată în alt loc decât cel organizat și, în mod implicit, supravegheat într-o oarecare măsură de superiori, necesită un plus de disciplină, autocontrol, capacitate de organizare. Angajatorii trebuie să pună accent și pe buna înțelegere și respectare de către telesalariat a clauzelor de confidențialitate (inclusiv Regulamentul european privind protecția datelor - GDPR), a tuturor datelor cu care acesta intră în contact și la care pot avea acces și alte persoane prezente în locația în care acesta își desfășoară activitatea", spun specialiștii în resurse umane.
Nu doar limitările legate de obiectul activității duc la imposibilitatea de a trece la regimul de telemuncă pentru unii salariați, dar să ne gândim la cei care nu pot pleca nicicum cu "obiectul muncii" din incinta biroului, din rațiuni de respectare a unor obligații de confidențialitate, inclusiv în ideea de a evita anumite riscuri ce ar putea afecta clienți, parteneri de afaceri ș.a.m.d.
Telesalariatul lucrează folosindu-se de laptopul de muncă, prevăzut, să zicem, cu toate măsurile de siguranță. Uneori însă, o măsură bună de siguranță pentru datele pe care le cuprinde este să rămână în același loc -- în sediul angajatorului. Mergând mai departe, dacă telesalariatul lucrează într-un loc unde au acces și alte persoane care nu au nimic a face cu locul de muncă al telesalariatului, riscul ca unele date personale ale unor clienți sau parteneri de afaceri (persoane fizice) să ajungă în mâinile unor străini este unul real.
Așa cum sugerează specialiștii de la BIA Human Resource Management Services, nu orice salariat are "potențial" să fie telesalariat. Tocmai de aceea, e important să se înțeleagă din start de ce un telesalariat trebuie să fie un angajat mai bun decât ceilalți.
Notă: Aceiași specialiști atenționează și cu privire la problemele eventuale legate de evidența orelor de muncă prestate de telesalariați. Mai multe puteți citi aici.
Telemunca în mai multe locuri înseamnă mai multe probleme
Toate riscurile, problemele legate de îndeplinirea obligațiilor de sănătate și securitate în muncă ș.a. chestiuni legate de telemuncă se înmulțesc proporțional cu numărul de locuri de muncă în care telesalariatul s-a înțeles cu angajatorul să-și facă treaba (reamintim că, potrivit Legii telemuncii, e obligatoriu ca fiecare loc de prestare a activității de telemuncă să fie precizat în contract).
"Legea nr. 81/2018 nu impune ca activitatea profesională a telesalariaților să fie condusă în mod obligatoriu de acasă sau dintr-un singur loc. Deci aceștia au posibilitatea de a lucra astăzi de acasă și, în alte zile, din alte locații. De asemenea, noua lege prevede obligația angajatorului de a asigura instruire SSM în condițiile de lucru ale telesalariatului, la locul în care își desfășoară activitatea. Cum se procedează atunci când telesalariatul are prevazute în contractul de telemuncă sau în actul adițional la contract mai multe locuri în care își desfășoară munca? Ce obligații revin angajatorilor pe linie SSM când telesalariatul dorește să își desfășoare activitatea profesională din cafenele, de la domiciliu sau în spații deschise?", și-au pus problema cei de la BIA Human Resource Management Services.
Devine evident deja că, oricum am discuta despre telemuncă, nu avem cum să ne abatem de la discuția legată de obligațiile de SSM.
"Probabil cea mai mare amenințare în ceea ce privește telemunca rămâne răspunderea penală a angajatorului în cazul producerii unui accident de muncă în care telesalariații ar fi implicați. Răspunderea angajatorului pe linie de SSM rămâne o obligație majoră de la care nu se poate deroga, oricare ar fi locația de desfășurare a activității asupra căreia s-a convenit prin contractul de telemuncă", au mai menționat specialiștii.
Poate vrei să citești și: De ce obligațiile de SSM vor putea duce la dificultăți pentru angajator și angajat