Bugetul propus pentru perioada 2021-2027 este în valoare totală de 1,135 de miliarde de euro în credite de angajament, ceea ce corespunde unui procent de 1,11% din venitul național brut al UE cu 27 de membri.
Propunerea financiară include integrarea în bugetul UE a Fondului European de Dezvoltare, principalul instrument al UE de finanțare a cooperării pentru dezvoltare cu țări din Africa, zona Caraibilor și Pacific. După cum arată CNIPMMR într-un comunicat de presă recent, nivelul bugetului pentru perioada 2021-2027 este similar celui aferent perioadei anterioare (2014-2020).
Întocmirea bugetului, dar și alocarea resurselor financiare în perioada viitoare va ține cont de câteva elemente esențiale:
1. Consolidarea legăturii dintre finanțarea UE și statul de drept.
Respectarea statului de drept reprezintă o condiție prealabilă esențială pentru buna gestiune financiară și pentru eficacitatea finanțării din partea UE.
Noul mecanism va trebui să protejeze bugetul UE de riscurile financiare legate de deficiențele generalizate care afectează statul de drept în statele membre. Cu ajutorul noilor instrumente propuse, Uniunea va putea:
- să suspende accesul la finanțarea din partea UE;
- să reducă accesul la finanțarea din partea UE;
- să restricționeze accesul la finanțarea din partea UE în mod proporțional cu natura, gravitatea și amploarea deficiențelor care afectează statul de drept. O astfel de decizie ar urma să fie propusă de Comisie și adoptată de Consiliu prin vot.
2. Un nou program de sprijin pentru reforme
Bugetul total de 25 de miliarde de euro va trebui să ofere sprijin financiar și tehnic tuturor statelor membre pentru realizarea reformelor prioritare.
3. Stabilizarea investițiilor
Acest obiectiv va contribui la menținerea nivelului investițiilor în cazul șocurilor asimetrice majore și va funcționa sub formă de împrumuturi reciproce de la bugetul UE în valoare de până la 30 de miliarde de euro.
Noile priorități necesită noi investiții. Din acest motiv, Comisia propune să le finanțeze printr-o combinație de fonduri noi (aproximativ 80%), realocări și economii (aproximativ 20%).
4. Modernizarea politicii de coeziune
Majoritatea investițiilor din Fondul European de Dezvoltare Regională și din Fondul de Coeziune vor fi direcționate către inovare, sprijinirea micilor întreprinderi, tehnologiile digitale și modernizarea industrială.
Principalul criteriu de de alocare a fondurilor europene către țările membre va rămâne în continuare nivelul produsului intern brut (PIB) per capita. În funcție de acest indicator, regiunile UE se clasifică în regiuni mai puțin dezvoltate, regiuni de tranziție și regiuni dezvoltate.
Regiunile care înregistrează încă decalaje față de media UE, situate în principal în sudul și estul Europei, vor beneficia în continuare de un sprijin substanțial din partea UE.
Începând cu 2021, UE va sprijini inițiativele la nivel local, autoritățile regionale fiind mult mai implicate în gestionarea fondurilor nerambursabile europene.
Impactul noilor propuneri asupra România
Impactul noilor propuneri financiare ale UE pentru perioada 2021-2027 este prezentat de către CNIPMMR în comunicatul de presă amintit anterior, fiind apreciate în mod special următorele aspecte:
- axarea pe priorități strategice de investiții: direcționarea către inovare, sprijinirea micilor întreprinderi, tehnologiile digitale și modernizarea industrial a majorității investițiilor din Fondul european de dezvoltare regională și din Fondul de coeziune;
- sprijin din partea UE pentru regiunile care înregistrează încă decalaje în ceea ce privește creșterea sau veniturile, situate în principal în sudul și estul Europei;
- axarea pe a crea un mediu favorabil întreprinderilor și creșterii în Europa;
- reducerea birocrației și simplificarea procedurilor de control pentru întreprinderile și antreprenorii care beneficiază de sprijinul UE.
Obținere unui acord în 2019 asupra acestor viitorului buget pe termen lung va asigura o tranziție fără probleme între cadrul financiar actual (2014-2020) și noul buget (2021-2027).