Este bine ca, înainte de a discuta cu un contabil, să ai pregătit un set de întrebări. Iată mai jos câteva exemple, pe lângă aspectele legate de acreditări și tariful practicat, pe care le poți adresa contabililor pentru a-ți da seama care ar fi cel mai potrivit pentru tine și afacerea ta.
Cu ce tipuri de clienți lucrezi?
Vei dori să te asiguri că înțelege tipul de afacere, că are experiență pe industria respectivă. Un restaurant va avea anumite reguli de urmat pentru salarii, așa cum o firmă de construcții trebuie să se ocupe de problemele legate de lucrătorii contractuali, iar o firmă de dezvoltare imobiliară va avea anumite criterii privind modul în care este raportat venitul.
Cine va face munca?
Unii contabili vor avea adesea colaboratori sau angajați proprii. Va fi nevoie să stabilești cu cine vei comunica, pentru a fi cât mai ușor pentru ambele părți.
Cum minimizezi riscul pentru erori în activitatea desfășurată?
Este important să afli modul în care lucrează contabilul tău și dacă există un sistem de verificări.
Cât de mult se poate implica și în alte acțiuni (de exemplu, reducerea costurilor)?
Aceasta poate fi o întrebare provocatoare, mai ales dacă este un contabil la început de activitate. În timp ce unii contabili își îndeplinesc cu strictețe obiectivele strict legate de raportările fiscale, alții merg mai departe puțin, făcând sugestii și identificând domenii în care se pot face economii.
Cum gestionează lucrul cu mai multe entități?
Dacă ai mai multe societăți pe care le administrezi sau intenționezi să deschizi mai multe unități, asigură-te că persoana pe care o angajezi le poate gestiona simultan.
Cum facturezi pentru serviciile de contabilitate?
Unii contabili au un tarif pe oră, alții facturează o rată fixă pe lună în funcție de volumul de documente.
Cât de des vom comunica despre problemele fiscale?
Fiecare contabil va fi diferit atunci când vine vorba de frecvența comunicării în scopuri de planificare fiscală. Întreabă și asigură-te că ești mulțumit de gradul de comunicare.
În plus, contabilul pe care îl alegi ar trebui să corespundă modului tău de lucru.
Dacă ești o persoană familiară cu tehnologia, care își verifică e-mail-ul constant, folosește aplicații și comunică mai degrabă virtual decât prin întâlniri, atunci ar trebui să cauți un contabil care preferă același mod de lucru. Legislația facilitează acest mod de lucru fiindcă multe documente nu mai trebuie semnate, ștampilate, arhivele se pot ține electronic și semnatura electronică permite să accesezi dosarele fiscale direct de pe site-ul Fiscului.
Dacă, dimpotrivă, preferi să te întâlnești periodic cu acesta, să predai documentele în format fizic, să beneficiezi de consultanță la întâlniri, atunci va trebui să te orientezi către un alt tip de contabil.
Așadar, stabilește de la început modul de contact și orele la care este disponibil pentru întrebări. Acestea ar trebui menționate în contractul de colaborare pentru a evita neînțelegerile ulterioare și posibilele frustrări.
Este important ca tu, ca antreprenor, să respecți programul personal al contabilului tău, dar să știi că atunci când ai o problemă urgentă, excepțională, în afara programului normal de lucru, să te poți baza pe ajutorul său.
Notă: Articolul a fost publicat inițial pe blogul CIEL România.
Comentarii articol (1)