La începutul săptămânii, procedura de implementare a programului Comerț și Servicii 2018 a fost aprobată prin Ordinul Ministerului pentru Mediul de Afaceri, Comerț și Antreprenoriat nr. 978/2018 și publicată în Monitorul Oficial. Prin urmare, doar lansarea efectivă a sesiunii de depunere a proiectelor mai trebuie anunțată, înainte ca cererile de finanțare să se depună efectiv. Până atunci, antreprenorii interesați de accesarea acestui ajutor financiar nerambursabil și care îndeplinesc condițiile de eligibilitate își pot pregăti planurile de afaceri.
Continuarea articolului este exclusivă pentru abonații avocatnet.ro premium. Aceștia pot afla mai multe despre etapele pe care trebuie să le parcurgă o firmă pentru a încasa ajutorul nerambursabil acordat prin programul de Comerț și Servicii 2018.
Pregătirea oricărui proiect pentru obținerea unei finanțări nerambursabile presupune parcurgerea mai multor etape, iar același lucru trebuie să fie făcut și de către antreprenorii care urmăresc obținerea ajutorului de până la 250.000 de lei pe care programul de Comerț și Servicii îl oferă.
Cu toate că ajutorul acordat este important, trebuie remarcat faptul că bugetul total al programului nu permite finanțarea unui număr semnificativ de firme, astfel că acest lucru va produce o creștere a concurenței căreia antreprenorii vor trebui să îi facă față. Prin urmare, parcurgerea etapelor prezentate în cadrul articolului de astăzi devine cu atât mai importantă:
1. Stabilirea eligibilității firmei solicitante
Stabilirea eligibilității proiectului reprezintă prima etapă pe care un antreprenor trebuie să o parcurgă, iar asta chiar înainte de pregătirea efectivă a planului de afaceri. În cazul în care condițiile de eligibilitate din ghidul solicitantului nu sunt îndeplinite până la un nivel corespunzător (dacă îndeplinirea tuturor nu este posibilă), demersurile viitoare ar trebui să înceteze, șansele de a obține finanțarea fiind practic nule, având în vedere că anul trecut s-au depus aproape 1.300 de proiecte, în condițiile în care doar aproximativ 200 de antreprenori au fost selectați pentru semnarea acordurilor de finanțare.
Prin urmare, procedura de implementare aprobată la începutul acestei săptămâni prevede faptul că doar următoarele categorii de solicitanți sunt eligibili:
- microîntreprinderile, adică acele firme care au cel mult nouă angajați și până la două milioane de euro cifră de afaceri;
- IMM-urile, în această categorie fiind incluse firmele care au între zece și 249 de angajați și o cifră de afaceri anuală de până la 50 de milioane de euro.
În plus, programul de Comerț și Servicii poate fi accesat doar de către societățile care au cel puțin un an calendaristic încheiat la data deschiderii sesiunii din acest an.
Celelalte criterii de eligibilitate sunt menționate într-un articol separat, publicat recent de redacția avocatnet.ro.
2. Estimarea punctajului pe care proiectul îl va obține
Conform procedurii de implementare aprobate pentru acest an, planurile de afaceri depuse trebuie să obțină, după depunere, un punctaj de cel puțin 50 de puncte pentru a fi selectate pentru semnarea acordurilor de finanțare. Cu toate acestea, numărul mare de proiecte depuse a făcut ca niciodată un proiect cu mai puțin de 100 de puncte să fie efectiv selectat pentru finanțare.
Prin urmare, în cadrul acestei linii de finanțare sunt punctate următoarele criterii:
- cifra de afaceri pentru anul anterior este obținută preponderent din domeniul pentru care se accesează fonduri (comerț sau servicii);
- societatea are cel puțin trei angajați la data ultimului bilanț încheiat;
- societatea va crea cel puțin două noi locuri de muncă prin implementarea proiectului;
- cel puțin 60% din banii solicitați vor fi consumați pentru achiziția de utilaje și echipamente;
- codul CAEN pentru care se cere finanțare are o vechime de cel puțin 12 luni în cadrul societății;
- solicitantul își asumă o contribuție proprie de cel puțin 25% din valoarea bugetului proiectului;
- societatea a obținut profit la finalul anului trecut.
În cazul în care criteriile enumerate mai sus nu sunt îndeplinite, punctajul acordat nu va fi cel maxim, iar șansele de finanțare vor fi extrem de reduse.
3. Îmbunătățirea șanselor de finanțare
La o privire în amănunt a criteriilor enumerate anterior vom observa faptul că lista cuprinde atât criterii aplicabile la finalul anului 2017, cât și criterii ce vizează asumarea de către beneficiar a unor obligații pentru viitor.
În cazul în care aspectele deja încheiate nu generează un punctaj maxim, este recomandat ca beneficiarul să nu mai facă demersuri pentru obținerea finanțării. Punctele pierdute la aceste criterii nu vor mai putea fi recuperate. Prin urmare, următoarele criterii ar trebui să determine renunțarea la pregătirea proiectului în continuare:
- cifra de afaceri pentru anul anterior nu a fost obținută preponderent din domeniul pentru care se accesează fonduri (comerț sau servicii);
- societatea nu are cel puțin trei angajați la data ultimului bilanț încheiat;
- codul CAEN pentru care se cere finanțare este mai nou de 12 luni;
- societatea a înregistrat pierdere la finalul anului trecut.
Astfel, dacă firma nu se regăsește în aceste patru criterii enunțate mai sus, pregătirea proiectului poate continua.
4. Colectarea informațiilor și a documentelor necesare
După estimarea șanselor de finanțare, în cazul în care antreprenorul ia decizia de a continua pregătirea proiectului, consultantul va avea nevoie de următoarele informații și documente din partea beneficiarului investiției:
- lista achizițiilor propuse;
- detalii privind activitatea desfășurată până în prezent, dar și pentru activitatea propusă spre finanțare;
- lista dotărilor și a mijloacelor fixe existente în societate la data pregătirii proiectului;
- organigrama societății și date privind numărul de angajați, dar și pentru personalul cheie în implementarea planului de afaceri;
- veniturile și cheltuielile pe care firma le va genera în viitor;
- situații financiare anuale pentru anul 2017, dar și balanțele de verificare pentru ultimele luni anterioare pregătirii proiectului.
5. Pregătirea planului de afaceri
Depunerea proiectului este condiționată de pregătirea a trei seturi de documente:
- planul de afaceri;
- cererea de finanțare;
- documente suport, conform detalierii făcute la punctul anterior.
Planul de afaceri este cel mai complex și cel mai important document pe care beneficiarul va trebui să îl pregătească alături de consultantul său. Structura cadru a planului de afaceri este stabilită prin procedura de implementare a programului și include referiri la următoarele aspecte:
- justificarea necesității investiției;
- detalierea activității pentru care se solicită finanțare;
- resursele umane implicate în proiect;
- bugetul investiției;
- prezentarea produselor ce vor fi comercializate, a pieței de desfacere și a concurenței.
Informații suplimentare privind pregătirea planului de afaceri au fost detaliate în cadrul unui articol anterior.
6. Depunerea proiectului
După ce proiectul va fi pregătit integral, depunerea sa se va realiza în format electronic, în cadrul unei aplicații ce va fi disponibile în cadrul site-ului Agenției pentru Implementarea Programelor și Proiectelor pentru IMM-uri (AIPPIMM), respectiv aici.
Data de la care este activă înregistrarea on-line se comunică pe pagina web a instituției cu cel puțin cinci zile înainte de data începerii procesului de înregistrare propriu zis.
Pentru participarea la program fiecare solicitant trebuie să se înregistreze cu user şi parolă. După crearea contului de înscriere aplicația va trimite automat pe adresa de e-mail a solicitantului un mesaj şi un link de confirmare.
Adresa de e-mail trebuie să aparțină beneficiarului si să se regăsească în toată documentația, aceeași adresă va fi folosită pentru toată corespondența pe întreaga perioadă de implementare și monitorizare a programului.
După confirmare, aplicația de înregistrare a planului de afaceri va deveni activă pentru completarea on-line a planului de afaceri şi încărcarea în aplicație a documentelor necesare.
Atenție! Depunerea cererilor de finanțare se va realiza online în cadrul unei sesiuni ce urmează să fie anunțată în perioada următoare.
Comentarii articol (0)