Acest lucru este valabil chiar și atunci când finanțarea acordată prin intermediul proiectului este de 100%, pentru că implementarea proiectului presupune întotdeauna și costuri neeligibile. În esență, uneori antreprenorul trebuie să acopere și el o parte mică a investiției, aceasta fiind cunoscută drept cofinanțare.
Implementarea unui proiect prin intermediul fondurilor nerambursabile, indiferent că sunt europene sau naționale, presupune realizarea unor cheltuieli de către beneficiar și decontarea lor totală sau parțială de către finanțator. Acesta este, în principiu, principalul criteriu de funcționare al oricărei finanțări nerambursabile: efectuarea cheltuielilor și decontarea lor ulterioară.
Cu toate acestea, chiar dacă ajutorul nerambursabil este de 100% din valoarea proiectului, acest procent se aplică doar cheltuielilor eligibile, ceea ce înseamnă că beneficiarul le va recupera integral dacă respectă toți pașii ceruți de către finanțator. Prin urmare, multe alte cheltuieli efectuate de către beneficiar sunt neeligibile în cadrul proiectului, iar acestea vor rămâne, în final, în sarcina beneficiarului.
Pentru a fi mai ușor de înțeles, vom presupune faptul că o firmă de contabilitate vrea să își achiziționeze câteva echipamente IT și soluțiile software aferente:
- trei laptopuri în valoare individuală de 1.000 de euro fără TVA;
- trei licențe de contabilitate în valoare individuală de 500 de euro fără TVA.
Sigur, exemplul prezentat mai sus este mult simplificat. Nu am luat în calcul licențele de operare, antivirus sau editare text, care s-ar impune într-un astfel de caz.
Revenind la exemplul dat, vor presupune faptul că ajutorul acordat acoperă în procent de 90% cheltuielile eligibile, respectiv achiziția echipamentelor IT și a licențelor de contabilitate, însă nu va acoperi cheltuielile neeligibile.
Dacă pentru exemplul de mai sus valoarea TVA-ului ar fi o cheltuială neeligibilă (așa cum se întâmplă în foarte multe situații, de fapt), atunci finanțarea proiectului s-ar realiza din următoarele surse:
- ajutor financiar nerambursabil acordat de către finanțator;
- cofinanțare proprie pentru cheltuielile eligibile și neeligibile ale proiectului.
Ajutorul nerambursabil este de 90% din valoarea eligibilă a proiectului, în timp ce cofinanțarea va reprezenta diferența de 10%, însă și valoarea totală a cheltuielilor neeligibile.
În timp ce ajutorul nerambursabil este plătit de către finanțator, resursele financiare necesare cofinanțării proiectului pot proveni, în principal, din următoarele două surse:
- resurse financiare proprii;
- credite bancare;
Iată cum arată finanțarea proiectului ales ca model mai sus:
Astfel, valoarea totală de 5.355 euro va fi finanțată conform următorului plan financiar:
În timp ce ajutorul nerambursabil reprezintă 4.050 de euro, cofinanțarea proprie pentru implementarea proiectului va fi de 1.305 euro.
Evident, cofinanțarea privată va fi cu atât mai mare cu cât ajutorul financiar acordat va fi mai mic. Cu toate acestea, mai sunt și alte cheltuieli pe care finanțatorul nu le va acoperi. Lista acestor cheltuieli neeligibile se regăsește întotdeauna în ghidul solicitantului și nu sunt neapărat aceleași în toate cazurile, însă cele mai importante sunt următoarele:
- transportul bunurilor la sediul beneficiarului;
- instructajul personalului propriu;
- primele de asigurare a echipamentelor;
- cheltuielile cu contabilitatea firmei.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)