Pregătirea planului de afaceri presupune și întocmirea unui buget indicativ care centralizează cheltuielile necesare implementării proiectului în bune condiții.
După ce cheltuielile necesare sunt grupate, antreprenorul va putea calcula valoarea totală a investiției, care va cuprinde două topuri de cheltuieli:
- cheltuieli eligibile;
- cheltuieli neeligibile.
În prima categorie sunt incluse cheltuielile necesare implementării proiectului pe care finanțatorul le va deconta după aprobarea proiectului și semnarea contractului de finanțare. Fiecare program de finanțare își stabilește propriile cheltuieli eligibile, însă cele mai importante dintre acestea sunt următoarele:
- achiziția de echipamente și utilaje;
- achiziția de echipamente IT și soluții software;
- achiziția de mijloace de transport;
- realizarea unor construcții pentru desfășurarea activității.
Din valoarea totală a acestora, finanțatorul plătește un ajutor financiar nerambursabil care poate fi egal sau mai mic decât valoarea totală a cheltuielilor eligibile. Prin urmare, atunci când ajutorul financiar nu este de 100% din valoarea cheltuielilor eligibile, antreprenorii vor fi obligați să asigure din alte surse această diferență.
În categoria cheltuielilor neeligibile regăsim cheltuieli pe care finanțatorul nu le va deconta, chiar dacă și acestea sunt necesare implementării proiectului. Iată câteva exemple:
- în multe situații este vorba despre TVA-ul aferent investițiilor eligibile;
- dobânzile și comisioanele bancare percepute pentru un eventual credit bancar;
- achizițiile de bunuri și echipamente uzate (așa numitele achiziții second-hand).
Cheltuielile neeligibile de natura celor prezentate mai sus nu vor fi suportate niciodată de către finanțator din fonduri europene sau naționale. Astfel, în aceste situații, aceste cheltuieli revin în întregime în sarcina beneficiarilor.
Ajutorul financiar nerambursabil din fonduri europene sau naționale se acordă beneficiarilor care au semnat contractele de finanțare. Doar cheltuielile prezentate în cadrul planurilor de afaceri aprobate pot fi decontate de către finanțator, doar după derularea unor proceduri impuse de către finanțator privind organizarea procedurilor de achiziție și selecția furnizorilor.
Astfel, pentru implementarea proiectelor vor fi necesare fonduri din următoarele surse:
- ajutorul financiar nerambursabil din fonduri europene sau naționale;
- surse financiare proprii sau credite bancare necesare acoperirii parțiale a cheltuielilor eligibile atunci când ajutorul financiar nu este 100%, dar și pentru acoperirea totală a cheltuielilor neeligibile.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)