Agenția pentru Finanțarea Investițiilor Rurale (AFIR) a lansat astăzi primele două măsuri de finanțare destinate agricultorilor prin intermediul cărora se alocă până la 50.000 de euro pentru dezvoltarea sau demararea unor mici afaceri agricole. Concret, este vorba despre următoarele măsuri:
- submăsura 6.1 pentru instalarea tinerilor fermieri, ajutorul acordat fiind de 40.000 de euro sau 50.000 de euro, în funcție de dimensiunea exploatației agricole;
- submăsura 6.3 pentru dezvoltarea fermelor mici, ajutorul acordat fiind de 15.000 de euro.
Depunerea cererilor de finanțare se efectuează, în cadrul ambelor programe de finanțare, prin intermediul platformei disponibile pe site-ul AFIR, iar mai jos sunt detaliate principalele etape pe care un fermier trebuie să le parcurgă pentru a intra în posesia acestor fonduri nerambursabile.
Până la momentul înregistrării efective a proiectului, fermierul trebuie să obțină documentele solicitate prin intermediul ghidului solicitantului și să pregătească, cu ajutorul unui consultant sau pe cont propriu, planul de afaceri și cererea de finanțare.
1. Pregătirea documentelor solicitate
Pregătirea unui proiect pentru accesarea acestor fonduri nerambursabile presupune completarea planului de afaceri și a cererii de finanțare solicitate în format electronic și scanarea documentelor emise pentru proiect de către diverse instituții.
Totodată, pentru a ușura procedurile viitoare, fermierii sunt încurajați să utilizeze semnătura electronică în cazul tuturor documentelor transmise prin intermediul platformei online.
Utilizarea semnării electronice calificate prezintă avantajul că pentru documentele semnate electronic AFIR nu va mai solicita listarea și ulterior scanarea documentelor, acestea fiind originale în forma încărcată online.
Astfel, solicitanții care dispun de semnătură electronică pot depune cererea de finanțare și documentele anexe întocmite în nume propriu aferente cererii de finanțare semnate electronic cu o semnătura bazata pe certificat digital calificat.
Solicitanții care nu dețin semnătură electronică procedează la fel ca și până acum, alegând varianta cu semnătură olografă pentru documentele transmise.
Totodată, trebuie urmărit ca documentele transmise, respectiv planul de afaceri și cererea de finanțare, să fie întocmite conform ultimelor versiuni disponibile pe site.
2. Înregistrarea unui cont de utilizator
Pentru a depune cereri de finanțare on-line, solicitanții care nu au cont pe siteul AFIR, vor trebui să își creeze cont de utilizator în cadrul acestui portal. Utilizatorii care au deja cont creat îl pot utiliza pentru încărcarea cererilor de finanțare în format electronic.
Pașii care trebuie parcurși pentru încărcarea cererilor de finanțare în portalul AFIR sunt următorii:
- accesarea site-ului finanțatorului, respectiv AFIR;
- înregistrarea unui cont de utilizator nou, conform instrucțiunilor prezentate în ghidul solicitantului;
- autentificarea cu ajutorul numelui de utilizator și a parolei alese la pasul anterior.
3. Completarea profilului de utilizator
După autentificare, aplicația online va deschide sesiunea de lucru în care utilizatorul va trebui să introducă informațiile privind datele de identificare ale solicitantului, dar și a măsurii și a submăsurii în cadrul căreia se dorește depunerea proiectului.
4. Încărcarea cererii de finanțare și a celorlalte documente
După completarea profilului de utilizator și a datelor cerute la punctul anterior, solicitantul va încărca cererea de finanțare, dar și celelalte documente solicitate.
La încărcarea cererii de finanțare vor avea loc o serie de validări în scopul de a ajuta solicitantul în corectarea diverselor probleme care pot interveni, precum denumirea corectă a fișierelor transmise sau utilizarea ultimelor versiuni disponibile pentru documentele încărcate.
După încărcarea formularului cererii de finanțare, utilizatorul va încărca fiecare document în parte, încărcarea fiind de tip asincron.
După realizarea pașilor de mai sus, utilizatorul va acționa butonul de Upload, iar la finalizarea încărcării, acesta va primi un mesaj de confirmare, însă doar dacă toate fișierele au fost încărcate cu succes.
După încărcarea cu succes a tuturor fișierelor, acestea vor fi transferate spre evaluare către AFIR. În continuare, documentele se vor regăsi în contul de utilizator al solicitantului, în sistemul de gestiune a documentelor, în folder-ul proiectului.
După depunerea și transmiterea proiectelor, pentru solicitanți vor fi disponibile doar acțiunile „Vizualizare”, „Statusuri”.
Cererea de finanțare poate fi încărcată în sistemul AFIR și este admisă pentru verificarea eligibilității și a criteriilor de selecție în cazul în care autoevaluarea scorului (punctajului) solicitantului este mai mare sau egală cu pragul de calitate al lunii în care a depus Cererea de finanțare. În caz contrar, proiectul va fi respins.