În cadrul procesului de evaluare, finanțatorul urmărește stabilirea conformității și a eligibilității proiectelor depuse, astfel încât doar cele care îndeplinesc toate condițiile solicitate să fie selectate pentru finanțare.
Departajarea proiectelor se face în funcție de punctajul obținut de acestea, în ordinea inversă a punctajului și ținând cont de bugetul alocat pentru sesiunea respectivă.
Prin urmare, doar antreprenorii ale căror proiecte au obținut un punctaj mare vor semna efectiv contractele de finanțare.
Contractul de finanțare este cel care stabilește care sunt cheltuielile pe care instituția finanțatoare le va deconta efectiv, având în vedere că nu toate costurile prezentate de către antreprenor vor fi automat acceptate spre decontare.
Iată care sunt principalele prevederi ale unui contract de finanțare.
1. Părțile contractate
Contractul de finanțare se încheie între instituția finanțatoare ce va aloca fonduri nerambursabile pentru acoperirea cheltuielilor eligibile acceptate pentru a fi decontate total sau parțial și beneficiarul acestui sprijin nerambursabil.
2. Obiectul contractului de finanțare
Contractul de finanțare va face referire la proiectul aprobat spre finanțare, prezentând informații privind:
- lista cheltuielilor eligibile;
- valorile maxime aprobate spre decontare;
- graficul de implementare fizic al investiției, fiind stabilite momentele estimate pentru decontarea cheltuielilor.
3. Condițiile privind derularea procedurilor de achiziție
Cheltuielile aprobate vor trebui efectuate în condiții de eficiență și transparență pentru a putea fi decontate prin intermediul fondurilor eligibile. Acest lucru presupune organizarea unor proceduri de achiziție care trebuie să parcurgă următoarele etape:
- transmiterea de invitații de ofertare către posibili furnizori;
- recepția ofertelor și analiza acestora;
- desemnarea unei oferte câștigătoare, în baza unor criterii transparente;
- semnarea contractului de vânzare-cumpărare.
În cazul în care procedura stabilită în ghidul solicitantului și detaliată suplimentar în cadrul contractului de finanțare nu este respectată, cheltuielile efectuate nu vor putea fi decontate prin intermediul fondurilor nerambursabile.
4. Condițiile privind informarea și publicitatea
Având în vedere faptul că fondurile nerambursabile sunt bani publici, utilizarea acestora trebuie să fie adusă la cunoștința tuturor factorilor interesați, inclusiv ai publicului larg. Cele mai multe programe de finanțare prevăd condiții stricte pentru activitatea de informare și publicitate a fondurilor nerambursabile atrase pentru implementarea proiectului.
Prin urmare, informarea și publicitatea presupune cel puțin următoarele obligații pentru beneficiarul de fonduri nerambursabile:
- să aplice autocolante pe echipamentele achiziționate prin intermediul proiectului finanțat;
- să instaleze panouri de informare la locul de implementare al proiectului;
- să menționeze pe materialele distribuite în cadrul activităților proiectului informații privind finanțarea nerambursabilă, atunci când aceste cheltuieli sunt eligibile;
- să prevadă pe site-ul propriu informații privind finanțarea nerambursabilă atrasă.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)