În cadrul oricărui ghid al solicitantului, finanțatorul enumeră acele cheltuieli pe care antreprenorii le vor putea deconta total sau parțial în cazul în care proiectele vor fi aprobate, iar contractele de finanțare vor fi semnate.
Tipul cheltuielilor eligibile diferă destul de mult de la un tip de finanțare la altul. Astfel, în timp ce în unele cazuri sunt decontate salariile și contribuțiile sociale ale noilor angajați pentru o anumită perioadă de timp, în alte situații aceste cheltuieli vor cădea în sarcina beneficiarilor de fonduri nerambursabile.
Stabilirea tipului de cheltuială este extrem de importantă pentru calcularea ajutorului financiar nerambursabil și a cofinanțării pe care beneficiarul trebuie să o asigure pentru implementarea corectă și completă a proiectului.
Printre cheltuielile eligibile cel mai des întâlnite vom regăsi:
- achiziția de utilaje și echipamente tehnologice;
- achiziția de echipamente IT și de soluții software;
- achiziția de mobilier;
- plata serviciilor de consultanță pentru pregătirea, dar și pentru implementarea proiectului.
Chiar dacă aceste cheltuieli sunt considerate eligibile, beneficiarul trebuie să îndeplinească mai multe condiții după aprobarea proiectului pentru ca aceste costuri să îi fie decontate din fonduri nerambursabile, iar cele mai importante restricții sunt următoarele:
- beneficiarul va fi obligat să își selecteze furnizorii în baza unor proceduri de achiziție bine reglementate;
- beneficiarul trebuie să asigure îndeplinirea tuturor condițiilor precizate în planul de afaceri privind utilizarea acestor bunuri în activitatea sa;
- nu sunt admise achizițiile de bunuri uzate (așa numitele bunuri second-hand), ci doar a bunurilor noi;
- chiar și după ce sunt decontate prin intermediul fondurilor nerambursabile, antreprenorii trebuie să se asigure de faptul că bunurile achiziționate nu vor fi înstrăinate în perioada în care proiectul se va afla în monitorizare. Totodată, bunurile nu vor putea fi înstrăinate altor societăți sau persoane.
În cazul în care beneficiarul nu își respectă obligațiile asumate prin intermediul contractului de finanțare sau a planului de afaceri depus, el riscă returnarea către finanțator a sumelor încasate în contul cheltuielilor eligibile efectuate.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (1)