Achiziția de bunuri și servicii, dar și realizarea de construcții prin intermediul fondurilor europene sau naționale nerambursabile trebuie să se facă doar în urma parcurgerii unei proceduri de achiziție, având în vedere faptul că banii sunt publici.
Cu toate că achiziția efectivă se va realiza după semnarea contractului de finanțare, pregătirea acestui proces se face cu mult timp înainte, încă de la momentul pregătirii planului de afaceri.
Iată care sunt pașii necesari pe care oricine trebuie să îi parcurgă pentru a-și achiziționa bunuri sau servicii prin intermediul fondurilor nerambursabile:
1. Stabilirea investiției necesare
Pregătirea unui plan de afaceri are drept scop tocmai achiziția unor bunuri sau servicii prin intermediul fondurilor nerambursabile. Astfel, unul dintre primele lucruri pe care antreprenorul și consultantul său trebuie să le facă este să stabilească investiția necesară pentru care se va solicita finanțare nerambursabilă.
Stabilirea investiției necesare este făcută pentru:
- a prezenta finanțatorului bunurile și serviciile necesare realizării proiectului;
- a prezenta finanțatorului valoarea maximă a proiectului, dar și valoarea individuală pentru fiecare achiziție propusă.
Aceste informații trebuie să fie furnizate de către antreprenor prin prezentarea unor oferte financiare și tehnice solicitate unor furnizori.
Aprobarea proiectului nu îl obligă pe beneficiarul finanțării nerambursabile să își achiziționeze bunurile și serviciile de la furnizorii ale căror oferte au fost atașate planului de afaceri, însă două lucruri vor trebui respectate în mod obligatoriu:
- structura investiției necesare;
- prețurile amintite în proiect vor reprezenta limita maximă până la care antreprenorii își vor deconta cheltuielile.
2. Organizarea procedurilor de achiziție
După semnarea contractului de finanțare, antreprenorii vor fi obligați să desfășoare o procedură de achiziție în urma căreia să fie selectați furnizorii de bunuri și servicii.
Fiind vorba de fonduri publice, beneficiarul nu va putea semna direct contracte de achiziție bunuri sau servicii cu orice furnizor, ci va respecta următoarea procedură:
- se va întocmi un caiet de sarcini (acest document va fi mai simplu sau mai complex, în funcție de programul de finanțare ales). Documentul va cuprinde informațiile stabilite în planul de afaceri privind structura investiției, caracteristicile tehnice, prețurile maxime;
- se vor identifica potențiali furnizori pentru bunurile și serviciile dorite;
- se vor transmite invitații la ofertare, precizându-se care este termenul limită până la care furnizorii își pot prezenta ofertele;
- la data stabilită, se vor analiza și selecta ofertele câștigătoare, respectând criteriile de selecție indicate în caietul de sarcini;
- se vor semna contractele de vânzare cumpărare sau prestare servicii cu furnizorii declarați câștigători.
În cazul în care contractele semnate au o valoare mai mare decât cea stabilită în planul de afaceri aprobat, diferența va fi suportată întotdeauna din resursele proprii ale beneficiarului.
În cazul în care se realizează economii, unele programe de finanțare permit ca diferența să fie alocată unor alte linii bugetare, în cazul în care se estimează că vor fi înregistrate depășiri de buget. Totuși, alte programe de finanțare nu permit acest lucru.
Notă: Prezentul articol face parte dintr-o campanie informativă prin care avocatnet.ro vrea să educe antreprenorii care se lovesc pentru prima oară de finanțările nerambursabile. Toate articolele din serie sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)