Începând cu 28 septembrie 2018, cadrul legislativ al asociațiilor de proprietari se va modifica, prin intrarea în vigoare a Legii nr. 196/2018 privind înființarea, organizarea și funcționarea asociațiilor de proprietari și administrarea condominiilor. De la acea dată, modul în care vor funcționa asociațiile de proprietari și atribuțiile acestora se vor modifica.
Mai exact, pe lângă lămuriri privind contractarea și facturarea serviciilor de utilități publice în blocuri, noua legislație va stabili și condițiile în care se vor contracta și factura serviciile de alimentare cu apă, de canalizare sau de încălzire în ansamblurile rezidențiale.
Astfel, Legea nr. 196/2018 stabilește că proprietarii sau dezvoltatorii ansamblurilor rezidențiale vor avea obligația de a asigura furnizarea sau prestarea de servicii de utilități publice tuturor utilizatorilor din acel ansamblu rezidențial.
Potrivit actului normativ, calitatea de utilizator va reveni, în funcție de modul în care se realizează branșamentul la serviciile de utilități publice, asociației de proprietari organizate la nivelul întregului ansamblu rezidențial, asociației organizate la nivelul blocului, proprietarului sau dezvoltatorului ansamblului rezidențial sau chiar proprietarilor apartamentelor din complexul rezidențial.
Concret, atunci când instalațiile furnizorului de servicii se racordează la instalațiile ansamblului rezidențial aflate în proprietatea comună a tuturor proprietarilor, titularul contractului de furnizare va fi asociația de proprietari a ansamblului rezidențial, iar atunci când instalațiile furnizorului se racordează la instalațiile comune interioare ale unui bloc, titularul contractului va fi asociația de proprietari a blocului.
Pe de altă parte, când instalațiile furnizorului se branșează la instalațiile ce se află în posesia proprietarului sau dezvoltatorului ansamblului rezidențial, calitatea de titular al contractului va reveni chiar acestuia, iar atunci când instalațiile furnizorului de utilități publice se racordează direct la cele ale unui apartament, titular al contractului de furnizare va fi proprietarul acelei locuințe.
În situația în care instalațiile interioare se află fie în proprietatea tuturor proprietarilor din ansamblul rezidențial sau în proprietatea dezvoltatorului acestuia, asociația de proprietari organizată la nivel de complex rezidențial sau dezvoltatorul (proprietarul) acestuia va preda, în mod gratuit și în termen de șase luni de la finalizarea lucrărilor de construcție, administrației locale rețelele și terenul aferent până la branșantele imobilelor din ansamblul rezidențial. Ulterior, aceste branșamente comune vor fi preluate de către furnizorul de servicii.
Dacă ansamblurile rezidențiale au fost finalizate înainte de 28 septembrie 2018, proprietarii sau dezvoltatorii acestora au la dispoziție trei luni de la această dată pentru a preda autorităților locale rețelele comune și terenul aferent până la branșamentele imobilelor. Decizia de predare în administrare se va face, în cazul asociaților de proprietari constituite la nivelul ansamblurilor rezidențiale, numai cu acordul scris al tuturor proprietarilor.
Proprietarii sau dezvoltatorii ansamblurilor rezidențiale care furnizează servicii de utilități publice prin rețele private au aceleași drepturi și obligații ca și operatorii care furnizează servicii de utilități publice prin intermediul rețelelor publice. Tarifele practicate de aceștia vor trebui aprobate de către autoritatea competentă, iar evidența contabilă va fi ținută separat pentru fiecare serviciu furnizat.
Tot aceștia vor fi obligați să monteze la branșamentele imobilelor contoare de înregistrare a consumurilor, iar determinarea consumului care se facturează se va face numai prin citirea contoarelor instalate.
Comentarii articol (0)