Reglementarea soluționării alternative a litigiilor o găsim în Ordonanța Guvernului nr. 38/2015 și organismul căruia ne putem adresa pentru concilierea cu banca (ori o instituție financiară nebancară, pe scurt, IFN) este Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar (CSALB).
Cu ce fel de probleme ne putem adresa pentru o conciliere celor de la CSALB? Chestiuni legate de comisioane, de rate (creșteri și impuneri abuzive) scadențe anticipate, fără respectarea legii, clauze abuzive, returnarea comisionului de administrare reținut nejustificat, radierea unor înregistrări la biroul de credit ș.a.
De ce? Procedurile de conciliere sunt gratuite și opționale, declanșându-se numai la cererea consumatorului, adică a datornicului care are o problemă de rezolvat cu banca. În plus, conciliatorii vor avea în vedere mai mult decât cadrul legal aplicabil în problemă. Vor lua în calcul și echitatea, de exemplu, iar soluția ar putea fi mai flexibilă decât cea propusă de un judecător. Și mai rapidă, firește (maximum 90 de zile).
Trebuie încercată rezolvarea problemei cu banca, mai întâi? Da, este condiția principală de admitere a cererii de conciliere. Nu are importanță însă dacă banca a răspuns sau nu cererii în termenul de 30 de zile în care e obligată să o facă.
Ce presupune, în mare, concilierea? Consumatorul face o cerere la CSALB, la care anexează dovada încercării de rezolvare a problemei direct cu banca, precum și documentele încheiate cu banca. Apoi este întrebată banca dacă e de acord cu intrarea într-o procedură de conciliere, după care, odată obținut acordul, se va fixa un termen de conciliere, părțile se vor întâlni și vor analiza soluția propusă de conciliator (nu impusă, ca la arbitraj). Mai departe, în cel mult 15 zile, părțile își pot exprima acordul cu privire la soluția propusă.
Rezultatul nu este obligatoriu, dacă nu este acceptat de părți, consumatorul se poate retrage oricând din procedură și nu este limitat deloc, dacă se implică într-o conciliere, în posibilitatea de a cere apoi despăgubiri în fața unui judecător. Dacă soluția propusă e acceptată și nu este atacată în instanță apoi în maximum 15 zile de la pronunțare, nota de soluționare devine titlu executoriu.
--------
Instituția a fost înființată în sprijinul consumatorilor, ca urmare a unei directive europene. CSALB a lansat de curând o aplicație online pentru rezolvarea mai rapidă a dosarelor. Astfel, cazurile de conciliere cu banca sau IFN-ul se scurtează cu câteva zile. Peste 200 de înțelegeri între consumatori și bănci s-au încheiat de la începutul anului. În unele cazuri suma restituită de bancă a depășit valoarea de 20.000 de euro. Mai multe detalii despre cum puteți intra în procedura de conciliere cu instituția financiară, dar și despre aplicația online, găsiți pe https://csalb.ro
Comentarii articol (0)