În România, ca și în alte țări unde educația în școală este foarte teoretică, ceea ce le lipsește absolvenților este partea practică, gândirea aplicată care vizează soluționarea provocărilor din companii.
Atunci când se fac investiții de către companii străine, factorii cei mai importanți, care influențează luarea acestor decizii, sunt disponibilitatea de personal calificat și posibilitatea de formare practică a acestuia. Desigur, implicarea în formarea profesională în sistem dual aduce cu sine și multe costuri, dar și beneficii.
Costurile brute necesare formării profesionale pot fi foarte ușor cuantificate. În același timp, ele diferă foarte mult în funcție de branșă (comerț sau tehnic), de mărimea companiei și de numărul de elevi, cât și de organizarea propriului atelier-școală pentru elevi.
Costurile principale cuantificate pentru formarea profesională în sistem dual sunt:
- bursa profesională pe parcursul celor trei ani;
- diverse beneficii sociale (transport, masă, cazare, etc.);
- echipament de lucru;
- medicina muncii;
- diverse asigurări;
- costuri cu personalul de formare (tutori și mentori) și cu personalul administrativ al programului de formare (coordonatorul programului);
- costuri privind materialul de studiu (manuale, cărți de specialitate, software-uri educaționale, material didactic și de lucru etc.);
- alte costuri (evenimente, cursuri, excursii, etc.).
Așa cum am menționat, costurile pot fi mult mai ridicate, de exemplu, pentru meseriile tehnice, mai ales atunci când compania dorește să înființeze un atelier pentru formarea profesională, care trebuie dotat și întreținut pentru toate generațiile.
Facilități fiscale pentru firme - deductibilitatea cheltuielilor:
- companiile își pot deduce din venitul impozabil cheltuielile efectuate în baza contractelor încheiate cu unitățile de învățământ pentru organizarea şi desfăşurarea învăţământului profesional şi tehnic;
- companiile își recuperează din punct de vedere fiscal, prin deducerea amortizării, cheltuielile aferente cu mijloacele fixe și investițiile, efectuate în baza contractelor încheiate cu unitățile de învățământ, pentru organizarea şi desfăşurarea învăţământului profesional şi tehnic;
- deductibilitatea cheltuielilor efectuate în baza contractelor încheiate cu unitățile de învățământ pentru organizarea şi desfăşurarea învăţământului profesional şi tehnic se aplică și în cazul activităților independente.
Facilități fiscale pentru elevi:
- neimpozitarea, în înțelesul impozitului pe venit, a burselor, premiilor şi altor drepturi sub formă de cazare, masă, transport, echipamente de lucru/protecţie şi altele asemenea primite de elevi pe parcursul învăţământului profesional şi tehnic, potrivit reglementărilor legale din domeniul educaţiei naţionale.
Baza legală:
- Codul Fiscal: Art. 25, alin. (9), Art. 28 alin. (3) lit. h) și j), Art. 62, lit. o ^1)
- LEN nr.1/2011 cu modificarille și completările ulterioare (v. OUG nr. 81/2016 și Legea nr. 82/2018 de aprobare a OUG nr. 81): Art. 32 alin (5), Art. 102 alin. (3)
Beneficiile aduse însă de învățământul profesional dual sunt vizibile atât pe parcursul formării, însă mai mult după finalizarea ei, atunci când cei formați profesional devin angajați. Pe parcursul formării, se pot cuantifica timpul și productivitatea elevilor, mai ales în anul trei de formare profesională, când ei ajung să fie în companie până la 75% din timpul formării. Multe companii din domeniul tehnic trimit atunci elevii în fabrică, ei contribuind astfel la productivitate.
Cele mai importante beneficii sunt însă cele mai puțin cuantificabile și vizibile. Ele apar mai ales după terminarea formării și sunt pe termen lung. Astfel, prin formarea profesională se aduce o plusvaloare prin:
- dezvoltarea companiei prin forță de muncă calificată;
- optimizarea organizării companiei prin sisteme mai sigure de colaborare, identificarea cu compania și cultura sa, posibilitatea de a controla diferențele de vârstă;
- o formare după necesitățile companiei, elevii formați având posibilitatea să-și însușească cunoștințele și să-și dezvolte competențele specifice proceselor companiei;
- o imagine bună prin implicarea în societate și educație;
- o creștere a competitivității pe piață.
Unul dintre cele mai importante beneficii este însă faptul că, în companiile în care formarea profesională a fost desfășurată în mod responsabil și asumat, până la 60% dintre absolvenți au rămas în companie ca și angajați.
Eficiența gestionării resurselor
Absolvenții, cunoscând foarte bine compania în cei trei ani, devin imediat productivi ca angajați, nu mai implică alte costuri și pot contribui la o eficientizare a resurselor. Pentru că ei cunosc foarte bine procesele și producția, există un risc mai mic de producere a erorilor. De asemenea, întrucât ei stăpânesc foarte bine mașinile și aparatele, le pot utiliza la potențial maxim și pot evita blocarea acestora din cauza unor greșeli de operare. Astfel, ei contribuie per total la o mai mare productivitate.
Formarea în învățământul profesional dual reprezintă un avantaj pentru companie și pentru faptul că elevii, pe parcursul formării profesionale, trec prin mai multe departamente și au posibilitatea de a cunoaște procese în complexitatea lor. Astfel, după angajare, aceștia devin flexibili și pot lucra chiar pe mai multe posturi, pot identifica și rezolva mai repede posibile erori. Ei pot gândi sistemic și pot găsi sinergii (coordonare ori asociere de mai multe acțiuni în vederea obținerii unui rezultat comun cu economie de mijloace) în procesele desfășurate.
Bineînțeles, că prin angajați bine calificați se poate crește calitatea produselor realizate, se reduce numărul de reclamații, se crește gradul de mulțumire al clienților și se reduce rata de neproductivitate din cauza calității deficitare a proceselor de lucru.
De asemenea, prin angajarea elevilor deja formați în companie, se economisesc costurile de recrutare, cele de învățare a noilor angajați, deficitele de producție ale noilor angajați, cât și cheltuielile rezultate din angajarea de oameni nepotriviți.
Beneficiile formării profesionale sunt greu cuantificabile, dar analizând raportul dintre avantajele și costurile pe care le presupune implicarea din partea companiilor în învățământul profesional, balanța înclină categoric către avantaje. Pentru o companie este profitabil să își formeze proprii angajați, cu atât mai mult cu cât aceștia sunt exact la începutul carierei lor profesionale.
Articol realizat de AHK România, parte a unei serii de articole ce vor dezvolta în detaliu subiecte despre învățământul dual.
Comentarii articol (0)