Ce este învățământul dual?
Este o formă a învățământului profesional și tehnic cu durata de trei ani, organizat la inițiativa companiilor interesate să formeze elevi în domeniile lor de activitate. Avantajul acestei forme de învățământ este că ponderea practică ce însumează în cei trei ani peste 50% este desfășurată în companii, elevii fiind îndrumați de către tutori.
Învățământul dual este reglementat prin Metodologia de organizare și funcționare a învățământului dual, aprobată prin Ordinul de Ministru Nr. 3554/2017 din 29 martie 2017.
Cifra de școlarizare
Numărul de elevi ce vor fi școlarizați în sistem dual (cifra de școlarizare învățământ dual) este cerut întotdeauna de către companii. În funcție de capacitățile companiilor pot fi formate clase complete sau clase cu mai multe specializări. Această cerere de locuri este discutată anterior cu școala parteneră, care oferă respectivele calificări, și transmisă apoi către CNDIPT (Centrul Național de Dezvoltare a Învățământului Profesional și Tehnic) și către Inspectoratul Școlar Județean, urmând a fi aprobate în CLDPS (Comitetul Local de Dezvoltarea a Parteneriatului Social) și apoi final de către Ministerul Educației Naționale.
Contractul de parteneriat
Înființarea unei clase de învățământ dual se bazează pe un contract solid de parteneriat între unitatea de învățământ, companii și unitatea administrativ teritorială (primăria). Contractul reprezintă Anexa 1 la această Metodologie si va fi discutat pe larg într-un articol ulterior.
Prin învățământul dual se asigură oportunități sporite de formare profesională. Companiile oferă o pregătire practică adecvată elevilor, acordă o bursă suplimentară cel puțin la nivelul celei acordate din fonduri publice (200 lei), pune la dispoziție tutori pentru formarea elevilor și asigură alte cheltuieli pentru formarea de calitatea a elevilor.
Atragerea și selecția elevilor
Prin Calendarul etapelor și acțiunilor în învățământul dual, aprobat anual prin Ordin de Ministru (OMEN), se propun diverse activități de informare și consiliere a elevilor de clasa a VIII a pentru accesarea unui loc în învățământul dual.
Școlile și companiile depun eforturi considerabile pentru informarea corectă a elevilor și atragerea lor spre acest tip de formare profesională. Toate aceste etape vor fi prezentate într-un articol ulterior.
Pentru admiterea elevilor în sistemul dual este aprobat anual un Calendar de admitere în învățământul dual, bazat pe Metodologia cadru de desfășurare a admiterii în învățământul dual aprobată prin Ordinul Ministerului Educației nr. 3556/2017.
Companiile împreună cu școala pot stabili conținutul probelor de preselecție și admitere și pot selecta elevii conform criteriilor bine stabilite și conform cerințelor domeniului în care ei își desfășoară activitatea.
Conținutul pregătirii
Pregătirea teoretică și practică prin învăţământul dual se realizează pe baza standardelor de pregătire profesională aprobate prin ordin al ministrului educaţiei naţionale. Standardele de pregătire profesională se realizează pe baza standardelor ocupaţionale aprobate de Autoritatea Naţională pentru Calificări. După realizarea standardelor de pregătire profesională, pentru fiecare an școlar este elaborat un curriculum pentru fiecare calificare.
Partea teoretică și practică urmărește atingerea de abilități, cunoștințe și competențe și este structurată în module, fiecare modul având o parte de teorie, o altă parte de laborator tehnologic și o parte de instruire practică. De asemenea, anual există un modul de Curriculum în dezvoltare Locală (CDL) care se stabilește împreună cu companiile care lucrează cu elevii în practică.
Finalizarea formării profesionale
Formarea profesională în sistem dual reprezintă pentru toate specializările un ciclu școlar de trei ani. În acești trei ani se parcurge atât o mare parte din curriculum de cultură generală, necesară unui absolvent de ciclu liceal să se înscrie la bacalaureat, cât și partea de pregătire profesională, necesară pentru absolvirea examenului de certificare a competențelor profesionale.
După cei trei ani de învățământ dual, elevii se pot angaja în domeniul în care au absolvit formarea în sistem dual sau pot continua studiile liceale în sistem de zi sau seral și după terminarea acestora se pot înscrie pentru susținerea bacalaureatului.
Articol realizat de AHK România, parte a unei serii de articole ce vor dezvolta în detaliu subiecte despre învățământul dual.
Comentarii articol (0)