Prin Metodologia de organizare și funcționare a învățământului dual, aprobată prin Ordinul de Ministru Nr. 3554/2017 din 29 martie 2017 și în special prin contractul de parteneriat dintre școală, companie și autoritatea locală, se stabilesc drepturile și obligațiile tuturor actorilor din acest parteneriat.
Astfel companiilor le revin următoarele drepturi dar și responsabilități:
- să realizeze activități de informare și promovare a ofertei de formare profesională, în colaborare cu școala sau individual
- să solicite și să propună o metodologie de admitere a candidaților în învățământul dual – ținându-se cont de specificul companiei și de tipul de candidați căutați
- să participe la recrutarea, selecția și admiterea candidaților
- să participe cu specialiști la proiectarea curriculumului în dezvoltare locală (parte a curriculumului de învățare în școli adaptabil la nivelul local – al unității de învățământ)
- să fie reprezentate și să își exercite atribuțiile în cadrul consiliului de administrație al unității de învățământ, participând astfel la deciziile care se iau la nivelul școlii
- să participe la pregătirea schemelor orare – pentru a putea planifica practica în funcție de specificul și posibilitățile companiei (de ex. se pot organiza stagii de practică comasate sau săptămânale – elevul vine 2 zile pe săptamană, joia și vinerea, la practică)
- să evalueze elevul practicant – iar pentru acest lucru asigură o bună colaborare cu profesorul coordonator de practică
- să urmărească frecvența și situația școlară a elevilor care vin în practică
- să participe la organizarea și desfășurarea examenului de certificare a calificării profesionale a elevilor
- să încheie contracte individuale de pregătire practică cu elevii selectați, care vor veni timp de 3 ani (durata învățământului dual) în companie pentru pregătirea practică
- să răspundă de organizarea și desfășurarea stagiilor de pregătire practică, prevăzute în planul cadru de învățământ
- să asigure tutorii pentru pregătirea practică a elevilor, tutorii având nevoie de o formare pedagogică și metodică certificată
- să asigure instruirea cu privire la normele de securitate și sănătate în muncă și să se asigure de aplicarea lor pe tot parcursul practicii
- să asigure stagii suplimentare de practică pentru elevii cu situația școlară neîncheiată sau care au acumulat absențe
- să acorde susținere financiară elevului prin: burse lunare (minim în cuantumul celei acordate din fonduri publice – acum 200 RON); cheltuieli pentru examinările de medicină a muncii și analize medicale obligatorii; asigurări de răspundere civilă în cazul unor eventuale accidente și echipamente de lucru și protecție.
Este important de menționat că între companie și elev nu există nicio obligație contractuală după terminarea stagiilor de practică din timpul școlarizării. Rămâne astfel la alegerea companiei dacă elevilor li se vor face oferte de angajare și la decizia elevilor dacă le vor accepta.
Unitățile de învățământ au următoarele responsabilități și drepturi:
- să realizeze activități de informare și promovare a învățământului dual, în colaborare cu agenții economici parteneri sau singure
- să coordoneze și să realizeze în parteneriat cu reprezentanții companiilor procedura de adimtere a candidaților în învățământul dual
- să inițieze și să realizeze în parteneriat cu agenții economici proiectarea curriculumului în dezvoltare locală
- să organizeze și deruleze procesul de pregătire a elevilor și să stabilească schema orarelor prin consultarea companiilor
- să realizeze evaluarea continuă a elevilor la activitățile de pregătire teoretică și să participe la evaluarea rezultatelor pregătirii practice
- să organizeze în colaborare cu partenerii de practică desfășurarea examenului de certificare a elevilor
- să asigure materii prime, materiale consumabile etc., cât și resursele umane pentru instruirea teoretică, laboratorul tehnologic și instruirea practică realizată în unitatea de învățământ
- să desemneze câte un cadru didactic coordonator pentru fiecare grupă de elevi la instruirea practică din cadrul companiilor – acesta are rolul de a monitoriza pregătirea practică dar și de a colabora cu tutorii din companii pentru evaluarea rezultatelor învățării.
Prin contractul de parteneriat încheiat, autoritățile locale, respectic primăria, are următoarele drepturi și obligații:
- să relizeze activități de informare și promovare a învățământului dual
- să își exercite rolul în consiliul de administrație al școlii
- să stabilească prioritățile pentru obiectivele de investiții în funcție de necesarul pentru dezvoltarea unității școlare și desfășurarea în condiții de calitate a procesului de educație și formare profesională
- să asigure în cadrul finanțării complementare din bugetul local, sumele necesare pentru cheltuielile de investiții, reparații capitale, consolidări și alte cheltuieli necesare.
Și nu în ultimul rând, cel mai important partener din acest tip de formare profesională este elevul. Mai multe detalii despre oportunitățile și provocările învățământului profesional în ceea ce privește colaborarea cu elevii veți afla într-un articol următor.
Articol realizat de AHK România, parte a unei serii de articole ce vor dezvolta în detaliu subiecte despre învățământul dual.
Comentarii articol (0)