Elevul. El este actorul principal și ne dorim ca acesta să vină motivat la școală și la practică, să fie respectat, să învețe pentru a se dezvolta și a deveni meseriașul de care este nevoie în societate. Prin contractul pe care îl semnează cu școala și compania, elevul are și el anumite drepturi și obligații. Formarea din cadrul companiei a elevilor din învățământul dual se desfășoară în baza contractului de pregătire practică în învățământul dual, aprobat prin ordinul de ministru nr. 4798/2017 și publicat în Monitorul Oficial nr. 795/6.10.2017. Pe lângă acest contract, elevii vor fi informați și de regulile și normele interne - regulamentul de ordine interioară – al unității unde vor face practica și se vor supune acestor reglementări.
Pe lângă aceste chestiuni administrative, cel mai important element în colaborarea cu elevii este motivația și motivarea continuă a acestora. Pentru a îi menține interesați de procesul de învățare este indicat ca elevii să cunoască încă de la început foarte bine meseria pe care și-au ales-o, care este mediul de lucru și cum se pot dezvolta. De asemenea, pentru el trebuie să existe condițiile propice de învățare, în cel mai bun caz un atelier de formare sau o insulă într-un loc special amenajat, unde el poate întâi exersa noțiunile de bază. Mai mult decât atât, ar fi bine să existe planuri de formare pentru perioada de practică, pe care elevul ar trebui să le cunoască și astfel să înțeleagă relevanța și importanța lucrurilor pe care le învață. Nu mai puțin important este desigur un tutore de practică dedicat, care să călăuzească tânărul pe tot parcursul formării și mai mult decât rolul de formator să conștientizeze rolul de mentor – susținător moral, copii fiind la vârsta cea mai critică, când au nevoie de cât mai multă îndrumare, suport emoțional și modele de urmat. Astfel, nu trebuie neglijată partea de dezvoltare personală a acestor copii. Ei pot fi integrați în activitățile recreative ale echipei și training-uri de soft-skills.
În același registru, pentru a menține o calitate ridicată a învățământului dual un rol semnificativ îl joacă școala. Cu precădere profesorii pe care elevii îi întâlnesc la cursurile teoretice. Aici subliniem necesitatea unor metodele atractive de formare cum ar fi metoda proiectului sau alte metode interactive prin care elevii sunt implicați activ în procesul de învățare. Mai mult, pregătirea de specialitate a profesorilor trebuie să fie în conformitate cu ultimele standarde și dezvoltări tehnologice din domeniul în care activează astfel încât elevii să aibă încredere în informațiile oferite de aceștia. Nu în ultimul rând, profesorii, de cele mai multe ori, se regăsesc în rolul de îndrumători și susținători al dezvoltării personale a elevilor.
Pentru că elevii petrec în medie până la 50% din timp în companie, implicarea și organizarea acesteia în asigurarea calității învățământului dual este cu atât mai importantă.
În acest sens, agentul economic, ca partener de practică, trebuie în primul rând să cunoască foarte bine reglementările, posibilitățile și constrângerile pe care le oferă învățământul dual. Poate începe prin inventarierea meseriilor pe care ar putea să le formeze în compania sa și în ce măsură poate să dezvolte competențelor necesare respectivelor meserii. În acest sens un lucru util este asigurarea unui spațiu de învățare cu dotări corespunzătoare - aici este vorba fie de înființare unui atelier școală sau de crearea unei insule de învățare în cadrul secțiilor normale de lucru ale companiei. Pe perioada formării se recomandă realizarea unui plan detaliat de formare, care să conțină toate cunoștințele pe care trebuie să și le însușească elevii și toate competențele care trebuie dezvoltate în practică pe parcursul stagiilor în întreprindere. Acest plan are rolul de a da o structură actului de învățare, de a putea observa elevii pe parcurs, de a le da feedback continuu și de a îi evalua pe parcurs. Astfel la final se poate lua o decizie privind angajarea mai ușor și mai argumentat. Factorii determinanți în procesul de pregătire practică sunt coordonatorul de formare și tutorii (în funcție de cât de mulți elevi există în companie este nevoie de mai multe persoane), în timp ce coordonatorul se ocupă de partea organizatorică, legală și formală a programului de practică în timp ce tutorii efectiv de parte de învățare.
Tutorii sunt mai mult decât acele „persoane tehnice” sau „profesorii de practică”. Prin metodele folosite de ei, prin tehnicile de feedback, prin cunoașterea foarte exactă a tipologiei de învățare și de comportament a elevilor, ei devin cei care îi motivează pe elevi să continue. Ei sunt de multe ori considerați de către elevi „părinții de la practică”. Se ocupă cu realizarea planului de formare, ei dau feedback, evaluează și acoperă o mare parte din nevoile educaționale ale elevilor. Pentru a putea realiza toate aceste cerințe tutorii de practică trebuie să dispună atât de cunoștințe tehnice, cât și de cele de psihopedagogie și metodică specifice învățământului dual. Acestea și le pot forma la rândul lor prin cursuri de instructori formare organizate în România după model german de către AHK Romania.
Cum am precizat anterior, actul educațional de calitate este susținut și prin spațiul în care se desfășoară formarea. Dacă compania are responsabilitatea să organizeze un spațiu adecvat și atrăgător de învățare, și locația în care se desfășoară cursurile teoretice ar trebui să fie corespunzătoare cu nevoile elevilor. Unitatea administrativ teritorială pe raza căreia se află școala – primăria – are astfel responsabilitatea de a amenaja și menține spațiile în care elevii își desfășoară activitatea conform necesităților acestora. Aici ne referim mai ales la renovarea clădirilor școlii sau la amenajarea și dotarea atelierelor din cadrul unităților de învățământ adecvate domeniilor în care se formează în acea regiune. Pentru că formarea profesională de calitate desfășurată într-o regiune poate fi un factor decisiv pentru atragerea de noi investitori, care caută printre altele și forța de muncă bine calificată.
Așa cum putem observa, calitatea educației în sistem dual se poate realiza și dezvolta prin dedicarea tuturor celor implicați.
Articol realizat de AHK România, parte a unei serii de articole ce dezvoltă în detaliu subiecte despre învățământul dual.
Comentarii articol (0)