Ordonanța de guvern nr. 2/2018, intrată în vigoare în 2 septembrie și care schimbă regimul juridic al garanțiilor la care trebuie să recurgă agențiile de turism, pentru a proteja clienții împotriva insolvenței agențiilor, ar putea beneficia de norme de aplicare.
În vederea adoptării a astfel de norme, a apărut pe site-ul Ministerului Turismului un proiect de Ordin privind procedurile de garantare și despăgubire în cazul insolvenței agenției de turism organizatoare.
În cazul în care ordinul va fi adoptat astfel cum a fost propus spre dezbatere, agențiile de turism vor avea obligația să recurgă la anumite instrumente de garanție, care au scopul de a proteja beneficiarii pachetelor turistice împotriva insolvenței agențiilor de turism:
- scrisori de garanție bancară;
- polițe de asigurare;
- fond de garantare a pachetelor de călătorie;
- alte instrumente de garantare legal constituite.
Astfel, emitenții instrumentelor de garantare vor garanta beneficiarii pachetelor de servicii turistice împotriva insolvenței agenției de turism cu care cei din urma vor contracta.
Conform ordinului, vor exista două scenarii în care turiștii se vor putea confrunta cu insolvența agenției de turism și, astfel, cu varii posibilități de a le fi garantate interesele (plata pachetului de turism și, dacă va fi început deja călătoria, cu desfășurarea călătoriei, în sine, precum și cu costurile de repatriere):
Călătoria nu va fi început încă
În această ipoteză, agenția de turism va intra în insolvență înainte de a fi început călătoria și nu va putea să își execute obligațiile contractuale. Într-un astfel de caz, beneficiarul pachetului turistic va avea dreptul la despăgubiri „egale cu valoarea sumelor achitate efectiv de călători în baza contractelor privind pachetele de servicii de călătorie”.
Bineînțeles, în cazul de mai sus premisa va fi că serviciile promise prin contractul încheiat cu agenția de turism nu vor fi furnizate, din cauza că agenția va fi intrat în insolvență.
Călătoria a început
În această ipoteză, turistul va fi început deja călătoria, dar insolvența agenției de turism va cauza neexecutarea obligațiilor. Astfel, turistul va avea următoarele opțiuni:
Pe de o parte, el va avea dreptul la despăgubiri care să acopere contravaloarea serviciilor de călătorie neprestate de către agenție, pe de o parte, și, pe de altă parte, va avea dreptul la acoperirea costurilor de repatriere (dacă în pachetul turistic este inclus și transportul).
În ceea ce privește repatrierea, aceasta va fi acoperită de către emitentul instrumentului de garantare. În același timp, va exista alternativa acoperirii continuării serviciilor contractate de beneficiar. Totuși, ordinul prevede că, în această ipoteză, calitatea noilor servicii va trebui să fie echivalentă sau mai bună decât calitatea serviciilor prevăzute în contract.
În ipoteza aceasta, turistul va avea dreptul să aleagă dacă va primi despăgubiri sau dacă va continua călătoria, în noile condiții oferite de emitentul instrumentului de garantare. Dacă va alege ultima variantă, nu va mai avea dreptul la alte despăgubiri.
Atenție! Dacă va fi început călătoria și agenția de turism nu va fi în insolvență, dar nu își va executa obligațiile contractuale, turistul va avea dreptul doar la acoperirea costurilor de repatriere de către emitentul instrumentului de garantare.
Procedura de obținere a despăgubirii
Pentru a putea obținere despăgubirile, turistul va trebui să urmeze o procedură specifică.
În primul rând, va trebui să solicite, inițial, rambursarea sumelor achitate și/ sau a costului de repatriere de la agenția de turism. Acest lucru se va face prin scrisoare recomandată, cu confirmare de primire. De asemenea, această solicitare adresată agenției de turism va trebui notificată și emitentului instrumentului de garantare, prin scrisoare recomandată cu confirmare de primire
Ulterior, în termen de 15 zile de la data confirmării de primire a notificării adresate agenției de turism, turistul va solicita despăgubiri emitentului instrumentului de garantare, anexând următoarele documente:
- contractul de comercializare a pachetului de servicii de călătorie;
- confirmările de primire privind solicitările adresate agenției de turism;
- copiile de pe documentele de plată achitate cum ar fi chitanțe, ordine de plată, fără ca enumerarea să fie exhaustivă în cazul cererilor de rambursare a sumelor achitate de călător;
- copiile de pe documentele de transport şi cazare, după caz, în cazul cererilor de rambursare a costului repatrierii (dacă va fi cazul).
În termen de 30 de zile lucrătoare de la data primirii de către emitentul instrumentului de garantare a documentelor justificative de la călător, primul îi va rambursa celui din urmă sumele la care are dreptul.
Atenție! Ordinul publicat spre dezbatere nu este aplicabil, încă. Mai întâi, el trebuie adoptat (fiind încă în stadiu de proiect) de organul emitent iar, ulterior, va trebui publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)