Procedura obținerii vizei anuale pentru prelungirea valabilității autorizației de mediu este cuprinsă în Ordinul ministrului mediului nr. 1171/2018 și este în vigoare de la 15 noiembrie 2018.
Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2005 privind protecția mediului a primit vara asta o modificare privind valabilitatea autorizațiilor de mediu, prin care s-a stabilit ca autorizațiile să rămână valabile atâta timp cât beneficiarii lor obțin anual viza pentru prelungirea acelei valabilități, pe durata de funcționare a activității economice. S-a eliminat practic ideea de autorizație valabilă cinci sau zece ani. Înainte, firmele cereau o nouă autorizație când expira cea în baza căreia au funcționat, iar procedura de emitere a unei noi autorizații nu este deloc una simplă. Introducând însă ideea de a prelungi, dacă nu s-au schimbat condițiile, valabilitatea autorizației deja emise, an după an, lucrurile devin mult mai simple pentru firme, per total.
"Autorizația de mediu și autorizația integrată de mediu își păstrează valabilitatea pe toată perioada în care beneficiarii lor obțin viza anuală", scrie acum în OUG privind protecția mediului. Practic, autorizația de mediu se obține "o dată și bine". Mai departe, ca să se asigure că funcționează legal, adică având autorizație valabilă, operatorul economic trebuie să solicite anual Ministerului Mediului/ Administrației Rezervației Biosferei "Delta Dunării", cu măcar 60 de zile înainte de ziua și luna în care a fost emisă autorizația, o viză pentru noul an.
De exemplu, dacă firma obține autorizația pe 15 martie 2019, trebuie să ceară viza, în fiecare an, cu cel puțin 60 de zile înainte de 15 martie ca să funcționeze legal și anul următor.
Potrivit ordinului ministrului mediului, solicitarea vizei la emitentul autorizației se face în baza următoarelor documente:
- o cerere specială, disponibilă în anexele ordinului menționat;
- raportul anual de mediu, după caz;
- o declarație pe propria răspundere că desfășoară activitatea în aceleași condiții pentru care a fost emisă autorizația de mediu sau autorizația integrată de mediu și că nu au intervenit schimbări care să afecteze condițiile stabilite prin autorizație (există un model pentru declarația aceasta în același ordin).
În termen de 10 zile de la înregistrarea solicitării la autoritatea emitentă a actului de reglementare, autoritatea publică competentă pentru protecția mediului verifică documentația depusă și stabilește data verificării amplasamentului, scrie în proiect. Dacă, în urma vizitei de amplasament, autoritățile constată că încă există concordanță între ce scrie în autorizație și cum stau lucrurile la fața locului, atunci va acorda viza anuală. În caz de nereguli însă, i se va da operatorului economic un termen de 30 de zile ca să pună lucrurile în legalitate.
Ce se întâmplă dacă nici după cele 30 de zile nu se remediază neconcordanțele? Potrivit ordinului de ministru, autorizația de mediu își încetează efectele (deci va trebui cerută alta nouă) și se va ajunge la înștiințarea Gărzii Naționale de Mediu cu privire la funcționarea operatorului fără autorizație.
"Autorizațiile de mediu si autorizațiile integrate de mediu pentru care nu se obține viza anuală își încetează efectele juridice", scrie, mai exact, în Ordinul nr. 1171/2018.
Prin viza anuală pe care o cere operatorul economic se ajunge, astfel, la o dublă verificare a condițiilor de funcționare a activității în parametrii legali: o dată, e vorba de evaluarea pe care și-o face operatorul când solicită viza, iar, a doua oară, e vorba de controlul făcut de autoritatea de mediu, când face vizita de amplasament.