În primul rând, orice salariat căruia i se impune detașarea are dreptul să fie informat despre acest lucru și despre ce implică detașarea. Însă nu este suficient, conform Codului muncii să se facă o informare expeditivă, care să conțină doar faptul că angajatul este detașat.
Având în vedere că detașarea implică o modificare a felului muncii, prin schimbarea locului muncii, salariatul va trebui să fie informat cu privire la:
- angajatorul la care se dispune detașarea și sediul/domiciliul acestuia;
- locul unde își va desfășura munca salariatul detașat;
- data la care începe detașarea, precum și data la care se încheie;
- criteriile de evaluare a activității profesionale a salariatului aplicabile la nivelul angajatorului (acest lucru putând fi aplicabil în cazul în care, la angajatorul la care se dispune detașarea, există drepturi mai favorabile în privința unor bonusuri pe care le-ar putea primi salariatul, în funcție de performanță);
- riscurile specifice postului, la angajatorul la care se face detașarea (sub rezerva că acest lucru va fi aplicabil doar dacă pot apărea riscuri la angajatorul la care s-a făcut detașarea, fără modificarea unilaterală a felului muncii, acest lucru fiind interzis, conform Codului muncii);
- durata concediului de odihnă la care salariatul are dreptul (dacă beneficiază de un concediu mai lung la angajatorul la care s-a făcut detașarea);
- salariul de bază, alte elemente constitutive ale veniturilor salariale, precum și periodicitatea plății salariului la care salariatul are dreptul (în cazul în care aceste elemente sunt mai favorabile la angajatorul la care s-a dispus detașarea);
- durata normală a muncii, exprimată în ore/zi și ore/săptămână (putându-se schimba, dacă e mai favorabilă angajatului);
- indicarea contractului colectiv de muncă ce reglementează condițiile de muncă ale salariatului (dacă există un asemenea contract care oferă drepturi mai favorabile, la noul angajator).
În continuare, angajatul detașat are dreptul să nu fie detașat, fără consimțământul său, mai mult decât pe perioada maximă prevăzută de Codul muncii: un an.
În ceea ce privește modificarea felului muncii, angajatul are dreptul de a nu-i fi modificat unilateral felul muncii. Totuși, acest lucru se poate întâmpla, excepțional, pentru următoarele motive:
- în cazul unor situații de forță majoră;
- cu titlu de sancțiune disciplinară;
- ca măsură de protecție a salariatului.
Referitor la acceptarea detașării, am menționat că salariatul nu o poate refuza, în limita a un an. Totuși, excepțional, angajatul are dreptul să o refuze, pentru motive personale temeinice (poți citi mai multe despre acest aspect aici).
Odată ce detașarea este dispusă, salariatul are dreptul la plata cheltuielilor de transport și cazare, precum și la o indemnizație de detașare. Poți afla mai multe despre aceste cheltuieli, aici și aici.
În cazul în care drepturile care trebuie respectate, ca regulă, de către angajatorul la care s-a făcut detașarea sunt mai favorabile decât drepturile de la angajatorul de la care s-a dispus detașarea, salariatul va beneficia de primele. În caz contrar, vor fi respectate, în continuare, drepturile de la angajatorul de la care s-a dispus detașarea.
În cazul în care drepturile mai favorabile nu sunt respectate de către angajatorul la care s-a făcut detașarea, obligațiile corelative acestor drepturi trebuie îndeplinite de angajatorul de la care s-a dispus detașarea.
Dacă există neînțelegere între cei doi angajatori, acest lucru ducând la nerespectarea drepturilor cuvenite, angajatul are dreptul să revină anticipat din detașare și să se îndrepte împotriva oricărui angajator și să ceară executarea silită a obligațiilor neîndeplinite.
Delegări&detașări 2019. Dosar juridic este o campanie de informare marca avocatnet.ro care lămurește cele mai importante întrebări și situații de care se lovesc companiile care detașează sau delegă salariați în țară sau în străinătate. Articolele vor explica pe larg condițiile legale în care se pot face detașările și delegările, regimul de drepturi și obligații ale angajatorilor și salariaților, precum și sancțiunile care pot apărea la nerespectarea reglementărilor, oferind și răspunsuri la probleme apărute în practică. Toate articolele din serie publicate până acum sunt disponibile aici.
Comentarii articol (0)